נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
6152
פרסומות...
המילון האנציקלופדי למונחי יין של יעקב שקד
האם בפעם הבאה כששף-יין יחלוץ את פקק השעם מבקבוק יין יינב הקברנה סוביניון שהזמנתם וימזוג אותו לגביעכם, תבחרו לסחרר אותו או לערסל אותו?
מאת: קובי קלייטמן
פורסם ב 08.09.2016

איזהו היין שהזמנתם - יין מבורגונייה או בורגון? ייתכן וחלקכם שלמד מספר מונחי יין יצא פקאקרים כשתכריזו על כך שריחו של היין עפיץ, אחרים ישמחו לשלם את דמי הפיקוק. כך או אחרת אם לא הבנתם חלק ניכר מהמילים, שגם תוכנת ה word סימנה בקו מסולסל אדום כועס, כנראה שלא קראתם את המילון האנציקלופדי למונחי יין של יעקב שקד.

פגשתי את שקד לשיחה במהלכה סיפר על הסיבות בשלן החליט לכתוב את המילון, ואת הסיבות בגינן סבר כי יש למילון זה מקום, על אף קיומו של מוסד אקדמי רשמי של מדינת ישראל האחראי על המצאת מילים והקשחת השפה בפי דובריה. "אני אחרון נוטרי החומה, האחרון שיודע עברית על בוריה מאלף ועד תו. אני שמתי את עצמי, כואב את עלבונה של השפה העברית ונלחם את מלחמתה". כך פותח יעקב שקד את תשובתו לשאלתי מי שמו להמציא מילים חדשות בשפה העברית ועוד הוא מוסיף "אילו חיכיתי שישימו אותי, לא היה מילון, אני לא צריך לחכות, כשאני אמות, לא ידעו יותר עברית כהלכה".

נכון, ניכר בדבריו שהוא כועס. כועס על האקדמיה, כועס על הוועדה המייעצת וכועס על הזלזול בשפה העברית ומקורותיה. יחד עם זאת, גם אם נוטף מכך מעט סנוביזם, שקד הרים את נס השפה בצורה הרצינית ביותר כפי ראות עיניו, גם אם פרובוקטיבית לעיתים. מכירים אנשים רבים שיוציאו תחת ידם מילון מונחים כזה בעברית? אני לא.

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט לחבר מילון?
שקד טוען כי במקרים רבים יוזמה היא תוצר של תחושת תסכול, "אני אראה לכם" וכולי. את קריאת המילון הזה מלווה תחושה כזו לעיתים, אולם לא רק. אין ספק שהאקדמיה ללשון עברית אשר הוציאה מילון מונחים קצר, היא ברת סמכא הרשמית של מדינת ישראל לעשות כן אולם הביקורת על כך רבה.

"על המילון שהוציאה האקדמיה עבדו למעלה משש שנים, יותר מ 20 איש. אתה עומד כמופתע מהצד ושואל: זו התוצאה? ובסופו של דבר שבעה עשר מן המונחים היו שגויים. התברר לי שיש רק אדם אחד שבאמת קבע. לאחר שראיתי את המילון, טלפנתי למנכ"לית האקדמיה ואמרתי לה שזה נראה רע מאד ושהם יבזו את עצמם ואת השפה. ביקשתי שיעצרו את הוצאת המילון כדי שאשלח תיקונים וכדי שיוכלו להתייעץ. היא אמרה לי – שלח לי אבל קודם נפרסם ואחר כך נתקן".

"בהמשך הפנו אלי מישהי שהסתבר כי היא הייתה זו שהחליטה ולא אנשי האקדמיה".

למה לא חברת אל הועדה המייעצת לאקדמיה מלכתחילה? "איש לא הזמין אותי ואני אומר את זה בלי צניעות. אם תדבר עם אנשי יין יאמרו לך השפה העברית זה שקד".

לאלו שאינם מכירים את יעקב שקד, נספר כי הוא עלה לישראל בגיל ארבע וחצי לערך מסיביר, אליה ברחה משפחתו מפולין בתקופת מלחמת העולם השנייה. הוא עוסק שנים רבות בתרגום של שירה אנגלית קלאסית בעיקר ובכתיבת ספרים והוא גם דובר שפות רבות.

את המילון הוא כתב בין היתר מתוך צורך אישי להנגיש את מונחי היין לציבור הרחב, והוא אכן החל את דרכו כמילון, אלא שאז כששקד חש כי אין בכך די והחל להכניס אישים אשר השפיעו על עולם היין הישראלי, הפך המילון למילון אנציקלופדי.

בהתחשב במספר המצומצם של מועדון חובבי היין בישראל האם משתלם להוציא מילון כזה בימינו? "אני מאמין ומקווה שיהיו גם אנשים מהשוליים שפשוט יאהבו את הספר. לא הייתה לי ואין לי שום כוונה לעבוד בחינם". שקד מספר כי שתי הוצאות ספרים גדולות התעניינו בעבודתו, אולם הגיעו למסקנה כי הסיכוי להרוויח אינו קיים ועל כן הוא פנה למפרסמים. "אנשי יין הבינו את הצורך בספר".

"אם כל כורם, יוקב וכל יינן (כמה אלפי אנשים) יקנה ספר אחד לעצמו עוד לפני עם ישראל, כבר אגיע למהדורה שניה או שלישית".

במילונו הותיר שקד מונחים שהפכו לשגורים בפי כל, אולם בד בבד המציא יותר ממאה מונחים חדשים ואף ארבע אותיות חדשות לשפה העברית אשר אמורות לסייע בהתמודדות למשל עם האות W באמצעות הוספת גרש לאות וו. "דברים שהשתרשו אין הרבה טעם לזעזע את אמות הסיפים כדי לשנותם, אבל דברים שעדיין לא השתרשו צריך לעקור לפני שהם יכו שורש. לעם ישראל יש בעיה ואנחנו ייחודיים בכך, אנשים מוכנים להילחם בשביל להיוותר בעמדתם ולא לקבל שינוי".

מהו המונח שהיה לך הכי קשה להמציא? "אני כותב בקלות, לא מתחבט".

מילון שקד ייזכר כאחד הספרים של תעשיית היין הישראלית. ככל הנראה לא תהיה למילון זה השפעה רבה בקהילה המצומצמת בה אנו מתנהלים, אולם אין ספק שיותיר חותם ככזה שיצא נגד הממסד המקדש את העברית ומקורותיה.

לצד מילון שקד ניתן לציין ספרים נוספים בשפה העברית הקשורים לעולם היין שחשוב כי יימצאו על מדף הספרים בביתו של כל חובב יין: המדריך האחרון של דניאל רוגוב ולו בשביל הנוסטלגיה, שביל היין ספרם של אליעזר זקס וירון גולדפישר שנמצא בכל פעם מחדש כמתנה נפלאה לתת בעת ביקורים בחו"ל (תורגם לאנגלית), ספרו של פרופ' עמוס הדס על הגפן והיין בארכיאולוגיה של ארץ ישראל, ספרו של עו"ד עידן בר אולפן "הגנה אזורית" שנכתב מתוך תקווה לחקיקה אזורית בישראל, ספר היין של מיכאל (מימי) בן יוסף, עולם היין של שלמה פפירבלט. חשוב לציין כי קצב הוצאת ספרי היין בישראל אינה דומה לקצב בחו"ל, מעט שותים, מעט כותבים ומעט כותבים ששותים מספיק בשביל להשתטות ולהוציא לאור ספר. בכל מקרה, יום אחד כשישאלו אתכם הדורות הבאים אילו ספרי יין קראתם, כדאי שיהיו כמה על המדף.

 

ניתן לקנות את הספר ישירות מיעקוב שקד בטלפון 050-4494490 במחיר מיוחד ועם הקדשה אישית. אפשר גם לקנות את הספר ברשת חנויות 'דרך היין', ברשת 'משקאות הטורקי' ובמרכזי המבקרים של היקבים 'בן חיים', 'בנימינה', 'אמפורה' ו'בזלת הגולן'.

אירועים קרובים
סדנת יינות אדומים
03-04-2024 19:00
סדנת יין אדומה לגמרי. כל מה שרצית לדעת על יין אדום ולא העזת לשאול. כולל התמקדות בחביות עץ אלון.
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 1 + 7 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות