נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
1812
פרסומות...
מסורת בת 150 שנה נשברת
בצירי פורט 2016 ו 2017 יוצאים לשוק
מאת: גינוסר יוסי
פורסם ב 08.07.2020

מסורת בת 150 שנה נשברת

פורט הוא אחד המשקאות ההדוניסטים ביותר בעולם. אבל לא כל פורט הוא וינטג' פורט (פורט משנת בציר מיוחדת) אשר נחשב לאחד מהיינות הטובים בעולם. כדי לוודא שרק היינות המעולים ביותר יזכו לשם "וינטג' פורט" היקבים משחררים יין זה לשוק רק בשנות בציר מעולות, בממוצע בין פעמיים לשלוש בעשור. מאז תחילת המאה העשרים, היו בסך הכל 25 הצהרות של שנת בציר מעולה. מדוע "הצהרות"? כיוון שכדי ששנת בציר תוכרז כוינטג' על מרבית היקבים אשר מייצרים פורט להסכים ביחד שהייתה זו שנה גדולה.

אז אם וינטג' פורט כל כך נדיר, כיצד שגם בציר 2016 וגם 2017 הוכרזו כוינטג'? באירוע הכרזת בציר 2017 שהתקיים בניו יורק, אמר אדריאן ברידג', מנכ"ל קבוצת פלדגייט, אשר חולקת את השליטה בשוק יחד עם קבוצת סימינגטון: "חלקכם שהייתם בחדר הזה לפני שנה אולי קצת מבולבלים וחושבים, 'אם הצהרה כללית היא אירוע כה נדיר אז למה לעזאזל אנחנו מגיעים לכאן שנתיים ברציפות?'. ואכן, חובבי פורט ברחבי העולם גילו סקפטיות למניעי היקבים הגדולים. להגנתם טענו היקבים כי שני הבצירים מעולים כל אחד בדרכו. בציר 2016 פונה לחיך המודרני עם פרי מאופק ודיוק, בעוד שבציר 2017 בא לידי ביטוי ביינות עשירים, גדולים, עמוקים ונועזים.

התותחים הכבדים

מסורת בת 150 שנה נשברתטעימת יינות גרהמס

נסעתי לפורטו, בירת הפורט העולמית, כדי לבדוק (לטעום) את הדברים מקרוב. בביקורים מתואמים מראש, טעמתי את המיטב שיש לפורטו להציע משני בצירים אלו. להלן הרשמים:

 Fonseca Vintage Port 2016 - הריח מעט סגור, מגלה רמזים לדובדבנים. עדין ומדוייק. סיומת מתמשכת ואלגנטית. נתתי ציון של 94 | בעוד שרוברט פארקר (RP) ו (Wine Spectator (WS נתנו שניהם ציון של 97.

Croft Vintage Port 2016 - מאוד אקספרסיבי. טעמי פלפל, שזיף ופטל. כל כך מרוכז! סיומת ארוכה ונפלאה. נתתי ציון של 96 |  RP 94 | WS 97

Taylor Vintage Port 2016 - תענוג אפילו רק להריח, עם רמזים לעשבי תיבול, אקליפטוס ואוכמניות. דחוס וסגור בשלב זה של חייו. פצצה סמויה. כל כך עצמתי! נתתי ציון של 97 | RP 96 | WS 98.

מסורת בת 150 שנה נשברתחדר חביות יקב טיילור

אז אם בציר 2016 היה כל כך נפלא, כיצד היה בציר 2017? ראו בעצמכם..

Warre Vintage Port 2017 - פירות רעננים, עגול, מתובלן ומפולפל. אלגנטי ועדין. נתתי ציון של 95-96 | בעוד ש WS נתן 97 | RP נתן 94-96.

Croft Vintage Port 2017 - כל כך מרוכז! גוף מלא, מפולפל, טעמי אספרסו ופרי שחור. סיומת ארוכה. נפלא. נתתי ציון של 96 | RP נתן 94 | WS נתן 97.

Dow Vintage Port 2017 - ריח מעט עצור של צ'אי, תבלינים ושוקולד. מרוכז אך לא ריבתי, עצמתי אך אלגנטי. נתתי ציון של 96 | RP נתן 94-96 | WS נתן 96.

Graham Vintage Port 2017 - יין כל כך צעיר וכבר מורכב! גוף מלא, קטיפתי ונשי. טעמי קרם דה קסיס. סיומת ארוכה ומפולפלת. זהו יין רציני. נתתי ציון 96-97 | RP נתן 95-97 | WS נתן 97.

מסורת בת 150 שנה נשברתגרהם 2017

Vesuvio Vintage Port 2017 - פירות טריים יין אפל, מתפוצץ מפרי, גוף מלא, מרוכז. השילוב הזה של הרבה פרי, הרבה עצמה, הרבה טעם וסיומת ארוכה, ייקחו יין זה רחוק מאוד. וואוו. אני נתתי 97 | RP נתן 97-99 | WS נתן 96.

Taylor Vintage Port 2017 - פירות שחורים דחוסים. עדיין טאני. כל כך עצמתי. נפלא לשתות כבר כעת, אבל עדיין סגור. הדחיסות צפויה להשתחרר בשנים הבאות ולגלות יין נפלא. נתתי ציון של 97 |  RP נתן ציון 96 | WS נתן ציון 98.

Fonseca Vintage Port 2017 - וואוו! כהה ודחוס. רך, עגול, גוף מלא ואיזו סיומת נפלאה! אהבתי. אני נתתי ציון של 98 | RP נתן ציון 96-98 | WS נתן 97.

Niepoort Vintage Port 2017 - כיצד יין כל כך צעיר יכול להציג כבר מורכבות? מסתבר שאפשרי. צבע של דיו, מרוכז, טאני, עצמתי אבל הרמוני. סיומת ארוכה ומהדהדת. אני נתתי 98 | RP נתן 99-100

ראש בראש - ראשי הבתים הגדולים מדברים

מסורת בת 150 שנה נשברתמשמאל: אנדרו קוסטלו, שותפות פלדגייט | מימין: יוסי גינוסר, כותב המאמר

ניצלתי את ההזדמנות החגיגית של רצף הבצירים, כדי לראיין את שני ראשי תעשיית הפורט בפורטוגל. משפחת סימינגטון מחזיקה במותגים המובילים Graham, Dow, Warre, Cockburn, Quinta do Vesuvio ועומד בראשה רופרט סימינגטון. שותפות פלאדגייט מחזיקה במותגים המובילים Taylor Fladgate Fonseca, Croft, Krohn ועומד בראשה אדריאן בריג'. שני גופים אלו מחזיקים כיום ברוב תעשיית הפורט בפורטוגל. הפניתי לכל אחד מהמרואיינים שאלה זהה ולהלן תשובותיהם:

שאלה: הקהל הצעיר, בני המילניום, מחפש לעתים קרובות משקאות עם אלכוהול נמוך יותר, רצוי ארוכים ומתוקים יותר. תעשיית הפורט מציעה להם פורט לבן לערבוב עם טוניק, פורט ורוד, פורט לבן וטאוני קלילים יותר, אותם ניתן להגיש צוננים במהלך הקיץ. האם לשם מכוון שוק הפורט במחירים הנמוכים?

תשובה:
Adrian Bridge, CEO Fladgate Partnership - הניסיון שלנו הוא שגם אם צרכנים צעירים יותר שותים פחות, הם מוציאים בערך אותו דבר, מה שאומר שהם קונים יינות באיכות טובה יותר. אנו רואים זאת במכירותינו, מכיוון שמכירות הפורט העילי ממשיכות לצמוח. ערבוב פורט בקוקטיילים הוא בבירור דרך מועדפת לשתות משקה נמוך באלכוהול ומבוסס ענבים וזה טוב יותר מאשר משקאות על בסיס אלכוהול, אם אנשים מעדיפים לא לערבב את המשקאות שלהם.

Rupert Symington, CEO Symington Family Estates - קוקטייל פורט יכול להיות חוויה טעימה, אך שוק המיקסים הוא צפוף למדי ולא נותן עדיפות למותגים. אנחנו רואים סקטור זה כשימושי, אך לא מספיק גדול או רווחי כדי לתמוך בענף שלנו בעתיד. אנו נמשיך לרצות למקד את תשומת הלב, לצורך קוקטייל או לא, על סגנונות הפורט המשקפים את המציאות של עמק הדורו שהיא ב 90% מבוססת על פורט אדום. פורט, כמו כל יין משובח, הוא במיטבו כששותים אותו בפני עצמו. מבחינתי רובי מצונן בקיץ, טוב יותר מכל קוקטייל.

שאלה: וינטג' פורט, שמהווה מזה מאות בשנים כוכב בתעשיית המשקאות בגלל עומקו ונדירותו, מציב כיום אתגרים: בקבוק וינטג' פורט זקוק לשנים או אפילו עשרות שנים של יישון ולאחר מכן סינון. כמו כן, יש לצרוך את הפורט תוך שעות מרגע הפתיחה. לעומת זאת, סוגי הפורט הפופולאריים כיום מוכנים לשתייה ברכישה, ויכולים לשרוד חודש במקרר לאחר הפיקוק. האם אתה חוזה ירידה במכירות וינטג' פורט לטווח הרחוק?

תשובה:
Adrian Bridge, CEO Fladgate Partnership - אנו מגלים שרבים מלקוחותינו אוהבים לשתות וינטג' פורט כשהוא צעיר בגלל מורכבותו ועומקו. למעשה אין "גיל נכון" לשתות אותו; אתה פשוט נהנה מסיבות שונות בשלבים שונים של חייו. ברור שכאשר הוא ישן יותר, הוא צריך להיות מסונן ממוצקים (שפייה) ומצריך טיפול רב יותר. הנטייה הזו לשתות יין צעיר יותר התרחשה גם ביינות בורדו בשנות התשעים וכעת רק האנשים העשירים יכולים להרשות לעצמם לשתות בורדו ישן. יתכן שזה מה שקורה עם וינטג' פורט. אנו מצפים להמשיך ולעשות פורט וינטג' כאשר התנאים מאפשרים זאת ובכמויות שיאפשרו את רמת האיכות אליה אנו רגילים.

Rupert Symington, CEO Symington Family Estates - האיכות יוצאת הדופן של סגנונות ה LBV ושל סגנונות רובי פרמיום אחרים בהחלט השפיעה על צריכת וינטג' פורט במהלך שני העשורים האחרונים, אך גורם חשוב נוסף היה הפחתה מכוונת בכמויות שאנו מייצרים. כמו באזורי יין משובחים אחרים כמו בורדו, הגבלת הייצור של היינות המובילים הייתה הדרך היחידה להבטיח את האיכות יוצאת הדופן הנדרשת לקבלת ציונים גבוהים ממבקרי היין ומחירי מכירה גבוהים. התוצאה הבלתי נמנעת היא וינטג' פורט שהפך בר השגה (וזמין) לפלח צרכנים קטן בהרבה. 

שאלה: הפורטים הטובים הם יינות קינוח ברמה הגבוהה ביותר, אשר משום מה מוערכים פחות על ידי חובבי היין. אם משווים מחירי פורט לאלה של יינות בעלי ציון דומה מבורגונדי, בורדו ועמק הנאפה, הפורט גובר. יין נאפה עם אותו דירוג יעלה הרבה יותר. מהי האסטרטגיה שאתה מפעיל כדי להדגיש את ערכו של הפורט?

תשובה:
Adrian Bridge, CEO Fladgate Partnership - זו באמת שאלה בנושא חינוך. טועמים מנוסים יכולים לזהות את האיכות ואת הערך, אך עבור רבים, פורט הוא עדיין מוצר שאינו מוכר. לכן הציונים שנותנים מבקרי היין עשויים להיות גבוהים, אבל אם צרכנים לא מכירים את היין, אז הציונים לא מספיקים. אנו מאמינים בחינוך ציבור חובבי היין ובעיקר לעודד אותם לבקר אותנו, ולראות בעצמם את העבודה והאהבה שנכנסת לכל בקבוק.

Rupert Symington, CEO Symington Family Estates - ברור שהשוק של יינות לא מחוזקים גדול בהרבה, ואירועי השתייה הרבה יותר מגוונים. עם זאת, רק מספר זעיר של יקבים מצליחים להשיג את המחירים הגבוהים ביותר אפילו עם ציונים דומים לשלנו, כפי שאתה מציין. פורט הוא מטבעו קטגוריית נישה ושוק היין המשובח מתמחר אותו נמוך יותר בהשוואה ליינות המובילים מהאזורים שאתה מציין. אנו לא מאמינים בהשוואת וינטג' פורט לאזורי יין אחרים. אנו מעדיפים להתמקד בייצור הזעיר והנדיר של וינטג' פורט. 

שאלה: יתכן והבעיה הבסיסית היא שפורט הפרמיום נותר אצל רבים רכישת דחף במהלך רוב השנה. האם לדעתך נעשה מספיק כדי לקדם את מודעות הציבור להתאמת פורט ואוכל, למשל שוינטג' פורט הוא אולי ההתאמה המושלמת לשוקולד מריר? איך התעשייה מתמודדת עם האתגר להרחיב את שתיית פורט?

תשובה:
Adrian Bridge, CEO Fladgate Partnership - נכון שמדובר ברכישת דחף עבור אנשים רבים ובזמנים מסוימים של השנה. התאמת יין לאוכל היא חלק חשוב בחינוך האנשים למגוון התענוגות של פורט. אנו עובדים על קידום התאמת שוקולד לפורט ונמשיך לעשות זאת לצד פריטי מזון אחרים.

Rupert Symington, CEO Symington Family Estates - עשינו עבודה רבה לאורך השנים בחינוך השוק להתאמת אוכל עם פורט, בפרט בארה"ב. מזה שנים רבות מהווה כוסית פורט ליווי מקובל לקינוח במסעדות היוקרתיות ביותר. אנו מאמינים כי קיים עדיין פוטנציאל יוצא דופן להרחבת ההפצה של פורט ברחבי העולם על ידי ניצול היכולת של הפורט (כמעט באופן ייחודי) להתאמה עם קינוחים. החומציות הטרייה של פורט בשילוב מרכיבי הפרי השונים מאוד בסגנונות הרובי והטאוני הופכים את הפורט לליווי טבעי ליצירות של שוקולטיירים ושפים קונדיטורים כאחד. ברור שאנחנו עדיין יכולים לעשות יותר, אבל אני מאמין שאנחנו בדרך הנכונה. 

שאלה: התעשייה צמצמה בכוונה את כמות הווינטג' פורט כדי להבטיח את נדירותו, אשר מועצמת על ידי העובדה שהיינות המובילים משוחררים רק כל שלוש או ארבע שנים בממוצע. חלפו למעלה מ 150 שנה מאז שבפעם האחרונה בתי הפורט הגדולים, הסכימו באופן קולקטיבי על שתי שנות בציר גב אל גב, כששנת 2017 ו 2016 הוכרזו שתיהן. האם אתה חושב שהכרזת 2016 פגעה במכירות הפורט מבציר 2017?

תשובה:
Adrian Bridge, CEO Fladgate Partnership - לא צמצמנו ייצור כלל, אלא פשוט עשינו כמיטב יכולתנו, ממה שהטבע נתן לנו. עשינו את 2011, 2016 ועכשיו 2017. זה מסתכם ב 3 בצירים מוכרזים בלבד בעשור זה. בעשור הקודם יצרנו ארבע קלאסיקות - 2000, 2003, 2007 ו 2009. הנקודה היא שלעתים קרובות מדברים על עמק הדורו במונחי מיקרו אקלים, אך כאשר מזג אוויר טוב ברחבי העמק, כל היקבים נהנים ואז יש לנו הצהרה כללית של שנת בציר. כפי שכבר אמרתי, כאשר הטבע מעניק לנו את האיכות, אנו מרגישים נוח לגמרי לשחרר בציר טוב, ללא קשר לביקוש. אחרי הכל, השקנו את בציר 2007 ב 2009 רגע אחרי ש S&P 500 הגיע לנקודה הנמוכה ביותר שלו והישרדות כלכלית הייתה מה שרוב האנשים חשבו עליו ולא על רכישת וינטג' פורט.

Rupert Symington, CEO Symington Family Estates - אין שום עדות לכך שההחלטה שלנו להכריז על שני בצירים ברציפות, בכמויות נמוכות היסטורית, פגעה במכירות של שנת 2017. נהפוך הוא, בשתי ההצהרות נאלצנו לדחות הזמנות, מה שהצביע כי יכולנו לשווק באופן משמעותי יותר. אם היית מחבר יחד את הכמויות שנמכרו בבצירי 2016 ו 2017, יחד, היית מגיע לנפח מכירות שעדיין נמצא הרבה מתחת למה שמכרנו בהצלחה בבצירי 2007 או 2011. 

שאלה: האקלים בעולם משתנה. האם האזור החם והצחיח של פורט מתאים לייצור יין נהדר גם במזג אוויר קיצוני עתידי? יצרני הפורטים מסכימים כי הגפנים הזקנות תמיד שורדות טוב חום ובצורת באמצעות שורשיהן הארוכים. האם תצטרכו להתאים נטיעה שונה של גפנים לשינויי מזג האוויר?

תשובה:
Adrian Bridge, CEO Fladgate Partnership - יש לנו הרבה גפנים בוגרות באחוזות שלנו והן אכן נותנות פרי איכותי יותר בשנים יבשות, בגלל מבנה שורש טוב יותר. אנו מאמינים בחקלאות יבשה, והגפנים החדשות שאנו נוטעים כיום יפתחו גם הן את מבנה השורש הדרוש לקיימן. המציאות בעמק הדורו היא שאנו קוצרים כיום את פירות העבודה שנעשתה על ידי הדורות הקודמים (בגפנים שנטעו) ושאנחנו נוטעים לדורות הבאים. שינויי האקלים מתבטאים יותר באירועי מזג אוויר לא סדירים. כדי להתמודד עם זה, הכנסנו לשימוש מכשירי לייזר כדי לעזור לנו לקבוע את מבנה הטרסות האידיאלי לגפנים צעירות, כדי לשלוט בסחף. הדורו מותאם היטב לייצור פורט שמתאים לאזור יבש וחם. אלה המייצרים יין שולחני יבש, מתקשים להשיג את האיזון בחומציות הדרוש ליינות שאינם מחוזקים. זהו ענף חדש כאן, שחש את עוצמת האתגר יותר מאיתנו, שעושים יינות מתוקים באזור זה כבר 300 שנה.

Rupert Symington, CEO Symington Family Estates - היינו חלוצים במחקר של זני הדורו העמידים ביותר לבצורת, ונטענו שני כרמים עם אוסף זנים מסורתיים, כדי להיות מסוגלים ללמוד את התפתחותם בתנאי מזג אוויר שונים. מזל שתנאי בצורת קיצוניים בעמק הדורו רווחים כבר מאות שנים ויש לנו זנים שמותאמים היטב לכמות גשמים נמוכה מאוד. עם זאת, אנו מכירים בכך שדפוסי מזג האוויר משתנים, ואנחנו נוטעים בכרמים החדשים שלנו זנים העמידים ביותר לבצורת ומוודאים ניקוז מתאים, למאבק בסחף קרקע, שנוצר כתוצאה מגשמים עזים. במקרים של בצורת קשה, המאיימת על הישרדותם של הגפנים או על תפוקות מינימום, אנו בוחנים גם השקייה מלאכותית.

לבלוג של יוסי גינוסר: yossi-ginossar.co.il

אירועים קרובים
סדנת יינות אדומים
03-04-2024 19:00
סדנת יין אדומה לגמרי. כל מה שרצית לדעת על יין אדום ולא העזת לשאול. כולל התמקדות בחביות עץ אלון.
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 6 + 5 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות