נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
4193
פרסומות...
בורדו – מסע אל האצולה של היין
חבל היין המדובר והמתוקשר ביותר בעולם פותח את שעריו למבקרים, חובבי יין מרחבי העולם. יצאנו לבחון מה עומד מאחורי הקסם של בורדו המושך אליו המוני מבקרים מכל רחבי העולם
מאת: הרן גיא
פורסם ב 30.12.2012

ביקור בשאטו מוטון רוטשילד  |  צילום: ולדיסלב גורניך

מתעוררים מוקדם בבוקר ואחרי הקרואסון והקפה יוצאים לפגישה אישית עם לואי ויטון, רואים את הדגמים האחרונים, כאלה שעוד לא יצאו לשוק, מדברים על העבר ועל התוכניות לעתיד וממשיכים בזריזות לפגישה הבאה עם ג'ימי צ'ו. ג'ימי החביב מקבל אותנו בחיוך לבבי ומציג את חומרי הגלם האיכותיים לנעליים המעוצבות שלו. אחרי ביקור במפעל הנקי והמעוצב אנחנו מוזמנים להתנסות בדגמים השונים של הנעליים. לאחר המפגש המרתק אנחנו ממשיכים לארוחת צהריים מפנקת וממהרים להמשיך בסדר היום הצפוף, לא יאה לאחר לפגישה עם ורסאצ'ה, טומי הילפיגר ואיב סן לוראן.

אם מסענו היה עוסק באופנה, אלו הם כנראה האנשים שהיינו פוגשים, לפחות אם ננסה להשוות זאת לרמת העניין והאטרקטיביות של הביקורים השונים שערכנו ביקבים המובילים בבורדו ומהמובילים בעולם כולו. דוגמה נוספת, למי שלא התחבר לתיאור הקודם, תכלול מפגשים, אחד על אחד ודיונים ברומו של עולם עם מאסי, רונלדו, מארדונה ופלה או לחילופין, שיחה צפופה עם אובמה, אנגלה מרקל ופרנסואה הולנד.

הון, שילטון, יין ושררה
עכשיו, אחרי שהבנו את גודל המאורע, אפשר לעבור ולתאר את הביקור עצמו בחמוקיה של תעשיית היין בחבל בורדו שבצרפת. היקבים המפוארים והמושקעים אינם פותחים את דלתותיהם בקלות. כמו בחורה יפה, גם כאן, צריך לחזר, להשקיע ולשכנע את מנהלי היקבים לקבל אותך לביקור במקדש שלהם אותו הם מכנים שאטו (Chateau).

בחבל בורדו מייצרים יין כבר מאות רבות של שנים. המסורת הצרפתית האופיינית מוצגת כאן בשיאה כאשר דירוג היינות החשוב ביותר בחבל בורדו נקבע לפני למעלה מ 150 שנים ולא השתנה מאז, פרט לשינוי אחד אותו הוביל שר החקלאות הצעיר דאז. במסגרת השינוי שהתרחש ב 1973 הועבר היקב: שאטו מוטון רוטשילד מהדירוג השני לדירוג הראשון והצטרף לעוד 4 יקבים צמרת הנחשבים חלק מהטובים (והיקרים) ביותר בעולם. אותו בחור צעיר, שיחסיו החמים עם משפחת רוטשילד אינם קשורים לכאורה להתקדמותו הפוליטית, המשיך וטיפס במעלה הזירה המיניסטריאלית וסביר להניח ששמו יצלצל לכם מוכר: ז'אק שיראק. בנוסף ל 5 היקבים שכבר הזכרנו, ישנם 4 יקבים נוספים, שזכו להיכלל ברשימת: 9 היקבים המובילים של בורדו.

היהלומים של בורדו

ברירת הענבים בשאטו סמיט או לאפיט (Smith Haut-Lafitte)  |  צילום: ולדיסלב גרוניך

9 השאטו של בורדו מייצרים כמויות קטנות של יין בכל שנה; בין 25,000 בקבוקים לשנה בקטן מביניהם: שאטו אוזון (Ausone) ועד לגדול מבין ה 9, שאטו מוטון רוטשילד (Mouton Rothschild), המייצר פי 10 בקבוקים כל שנה. עיקר ההתמקדות של היקבים הללו נמצאת בהקפדה על איכות היין, תוך ירידה לפרטי הפרטים בייצורו של כל בקבוק ובקבוק.

בביקור בעת הבציר ביקבים המובילים נוכל לגלות שבנוסף לבציר הידני בו מועסקים רבבות רבות של כורמים שמקפידים על איכותם הגבוהה של הענבים, נערכים ביקבים השונים מיונים רבים של הענבים. ראשית מונחים האשכולות השלמים על מסוע, כאשר משני צדדיו כ 10 עובדים שכל תפקידם הוא לברור את האשכולות הלא ראויים ולהשליך אותם כאחר כבוד אל המדמנה הקרובה. בשלב הבא מועברים האשכולות למכשיר שתפקידו להפריד את גרגרי הענבים מהשדרה המחברת אותם זה לזה. מיד לאחר ההפרדה עורך המכשיר מיון אופטי של הענבים האיכותיים בלבד אשר יועברו להמשך יצירת היין. מכיוון שאין כמו מראה עיניים ויד אדם, לאחר המיון האופטי נערך מיון נוסף, על ידי 10 עובדים נוספים, כאשר הפעם בוררים הפועלים החרוצים את גרגרי הענבים הלא ראויים ומצרפים אותם לאחיהם באותה המדמנה המדוברת. כל התהליך מבטיח יין איכותי במיוחד שמחירו עלול להגיע למשקלו בזהב!

היין המסובך בעולם

ענבים נגועי בוטריטיס בכרמי שאטו ד'איקם (d'Yquem)  |  צילום: ולדיסלב גרוניך

אם כל התהליך הזה נראה ונשמע כהקפדה הקרובה לאובססיה, חכו שתגיעו ליקב שאטו ד'איקם (d'Yquem). היקב ממוקם בחלקו הדרומי של חבל בורדו, בשטח הכפר סוטרן ומציע את יין הקינוח הטוב ביותר בעולם! לקראת עונת הבציר נוהרים אל היקב מאות עובדים דוברי ספרדית, מאומנים ומיומנים בעבודת הבציר המסובכת הנדרשת לייצור יין זה. יינות סוטרן נעשים מענבים הנגועים בפטריה בשם: בוטריטיס נובילה. הפטרייה יושבת על הענב, שותה ממנו את רוב המים ומותירה את הסוכר וחומרי הטעם והריח האחרים של העינב. בנוסף, מתבלת הפטרייה את היין בארומה המזכירה מעט גבינת רוקפור איכותית. היין המתקבל, סמיך ועשיר ומכיל לעיתים קרובות מעל 300 גרם סוכר לליטר! מכיוון שבתהליכים טבעיים עסקינן, חשוב להבין כי הפטרייה אינה עומדת למסדר המפקד לפי נוחיותו של הכורם ולכן, כדי לברור את הענבים הנגועים כנדרש, יהיה על הכורם לבצור מעט ביומו הראשון לעבודה, להמתין עד להמשך התהליך המתפשט ליתר האשכול ולבצור שוב ושוב. לעיתים אותה שורה בכרם תיבצר 10 פעמים ואפילו יותר.

פארקר - האיש והאגדה
בהגיעך לריו-דה-ז'נרו, ברזיל, לא תוכל לפספס את פיסלו הגדול והמפורסם של אותו יהודי שהחליט לפצוח בדרך חדשה. בכניסה לבורדו ראוי להציב, כך גורסים מביני דבר, פסל זהה בגודלו של מבקר היין הנודע: רוברט פארקר. ציוניו ותשבוחותיו של הלה ליינות חבל בורדו קשורים ישיר, כך נראה, למחיריהם מרקיעי השחקים של יינות החבל. לצורך ההמחשה, כדי לרכוש יין צעיר מאחד מאותם 9 מופלאים שכבר הזכרנו, תאלצו להיפרד מכמה מאות יורו לכל הפחות. בציר בוגר יותר, כמו למשל פטרוס (Petrus) משנת 1982 יעלה כ 3,000 יורו לבקבוק אחד, לא כולל 30 אגורות לפיקדון. אגב, יין ותיק קצת יותר מבציר 1,787 מוצע למכירה על ידי יקב איקם. כדי לרכוש אותו תאלצו להשקיע לא יותר מ 148,345.9 יורו.

האריסטוקרטיה של האומנות והאומנות של האריסטוקרטיה

יקב שאטו ד'איקם (d'Yquem)  |  צילום: ולדיסלב גרוניך

במסגרת התעשרותם של היקבים המובילים בחבל בורדו, משקיעים רובם ככולם בסביבתו המיידית של היין. שהרי, יין איכותי, ראוי שייוולד במקום יפה. הטירות בבורדו פזורות בינות לכרמים אין ספור ומציעים יחדיו חוויה מופלאה לכל החושים. השילוב של נופים יפיפיים, יין מצוין ואוכל נפלא מייצרים חווית סיור בלתי נשכחת שסוחפת את חובבי היין, הקולינריה, האומנות והחיים הטובים מכל רחבי תבל. סיורי יין אינם טרנד חדשני. ניתן לקרוא למשל על סיורו המפורסם של תומאס ג'פרסון לבורדו ב 1787, שנתיים בלבד לפני עריפת הראשים הסימבולית באימפריית היין האירופאית. התייר העולמי מוזמן לבקר בדרכי יין שונות ברחבי צרפת כמו גם בעמק נאפה שבארה"ב ובמקומות רבים נוספים ברחבי העולם. לאחרונה קיימים מיזמים שונים המנסים למתג את ישראל כיעד מועדף לתיירות יין וביקור ביקבים איכותיים ומרגשים. אך עם כל הגאווה הלאומית האדירה שלנו, יש עוד דבר או שניים שנוכל ללמוד מדרך היין היפיפייה של בורדו!

טיפים, טיפים, טיפים
בבואך לתכנן סיור יקבים לחבל בורדו חשוב לקחת בחשבון מספר דברים. ראשית, מועד הבציר, אוגוסט עד נובמבר, מציע חיוניות רבה וכרמים מוריקות. מאידך, העומס הרב העומד על כתפיהם של אנשי היקבים החביבים למדי בימי חול, הופך אותם לחביבים מעט פחות בימי חג הבציר. עם כך, קל יותר להגיע ולבקר עם תום עונת הגשמים אך חשוב לשים לב: התרבות האריסטוקרטית המקומית מעריכה מאוד תכנון, סדר וארגון. תיאום ביקור שיעשה פחות מ 3 חודשים בטרם המועד, ייתכן ויתקל בסירוב חד משמעי שכן הטווח הינו קצר מידי. אותה אריסטוקרטיה צרפתית מוקירה לבוש אלגנטי (שלא כולל סנדלי שורש או נעלי ספורט) ודיוק דקדקני בהגעה בשעה היעודה. טיפ נוסף, להביא קרח לאסקימואים לא עושה עליהם רושם רב ובאופן דומה, יינות ישראלים שיובאו על ידיכם כמתנה ליקב המארח ייתקל בהודיה מנומסת ותו לא. אם תרצו להרשים את המקומיים במתנה מקורית, מומלץ לבחור במין אחרת מבין המינים בהם התברכה ארצנו או במתנה שמייצגת טוב יותר את המזרח התיכון החדש שלנו.

ביקור ביקבים

חדר הטעימות בשאטו סמיט או לאפיט (Smith Haut-Lafitte)  |  צילום: ולדיסלב גרוניך

ניתן לחלק את יקבי בורדו ל 2 קבוצות עיקריות: רובם של היקבים שישמחו לארח לקוחות פוטנציאלים ותיירים מזדמנים תמורת עלות סמלית של כ 5-30 יורו לאדם. הקבוצה השנייה כוללת את עילית יקבי בורדו, היקבים הטובים ביותר והנחשבים ביותר בבורדו ובעולם כולו. אותה קבוצת עילית אינה ממהרת לאשר ביקורים וחובב היין המסור צפוי להיתקל בקשיים רבים ובסירוב לקבלו לביקור באותם היקבים, גם אם הודיע ליקב על כוונתו להגיע מספר חודשים לפני המועד. אותם יקבים אריסטוקרטים, "סובלים" מהמוני מעריצים מכל רחבי העולם השואפים לבקר ביקב ולכן הם נדרשים לסנן את הביקורים ומאפשרים בדרך כלל ביקורים רק לקהל מקצועי או לסוחרי יין. אזהרה חשובה: לא מנומס לבקש לרכוש את היין באותם היקבים. לתפיסתם, הם אמנים, יוצרים של היין ולא סוחרים. כל היין של אותם היקבים נמכר במכירה מוקדמת, לסוחרים שבתורם מפיצים את היין ברחבי העולם למיטב מסעדות היוקרה וללקוחות נבחרים.
 
ועף על פי כן...
לאור האתגר שבביקור ביקבים המובילים ברחבי חבל בורדו לצד העניין הרב הטמון בחוויה זו מקיים בית הספר ליין "איש הענבים", סיורים מודרכים במיטב היקבים שבחבל בורדו. במהלך 6 ימים מבקרים המשתתפים ביהלומים של חבל בורדו, פוגשים את האנשים שמאחורי העשייה וטועמים מהיינות הגדולים בעולם. בין לבין סועדים במסעדות הטובות ביותר ובעיקר חווים "טראומה" קולינרית שתשפיע על המשך תפיסת היין, הקולינריה ומה שביניהן.

לצפייה בגלריית התמונות המלאה מהסיור לבורדו ומידע אודות הסיורים הבאים לחץ/י כאן

אירועים קרובים
בית פתוח: טעם וקנה פסח | 2024
19-04-2024 10:00
יום חמישי 18.04.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 19.04.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 4 + 5 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות