נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
2457
פרסומות...
היין הצרפתי מנצח בסין גם בבתי המשפט
בית משפט סיני אסר על יצרנים מקומיים לעשות שימוש בשמות ''בורדו'' ו''מדוק''
מאת: בר אולפן עידן
פורסם ב 14.10.2018

הסינים אוהבים בורדו
אין זה סוד שסין הפכה להיות לשוק הגדול והרווחי ביותר עבור אזור היין של בורדו. יינות בורדו ובייחוד היוקרתיים שביניהם, הפכו זה מכבר למועדפים אצל חובבי היין הסיניים, אשר בניגוד למרבית חובבי היין בעולם, הינם גם עשירים דיים, כך שביכולתם להרשות לעצמם ליהנות מן המיטב של יינות בורדו. במושגי כמות, סין היא יעדם של יותר מ 40% מן היינות המיוצאים מדי שנה מבורדו.

תנועת היין בין צרפת לסין היא כבר מזמן לא חד סטרית, שכן בעלי ממון סינים רבים הבינו את הפוטנציאל הטמון בשיווק היינות הצרפתיים בארץ מוצאם, מה שהוביל אותם לרכוש יקבים צרפתיים ובפרט באזור בורדו ובתוכם גם יקבים רבי מוניטין. חלק מאותם יקבים שעברו לבעלות סינית אף חווים שינויים משמעותיים, לרבות החלפת שמותיהם הצרפתיים ההיסטוריים בשמות בעלי צליל ערב יותר לאוזניים הסיניות, מגמה המטרידה מאוד את הצרפתים.

הגנה על שמות אזורי היין הצרפתיים והמוניטין שלהם

הצלחתם המסחררת של היינות הצרפתיים בסין, אינה עוברת בלי קשיים והקושי המהותי אשר על היצרנים הצרפתיים להתמודד עמו, הינה תעשיית הזיופים הענפה הפועלת בסין, גם בתחום היין ואשר פוגעת קשות במוניטין הידוע של היין הצרפתי ובפרט כאשר מדובר באזורי היין היוקרתיים, כמו שמפיין ובורדו. יצרנים צרפתיים מתמודדים התמודדות מתמדת עם יינות סיניים, או יינות מאזורי יין אחרים, לרבות אזורים מפורסמים פחות בצרפת, המבוקבקים בסין, אשר עוטים עליהם תוויות המחקות תוויות של יקבים צרפתיים, או את שמותיהם של היקבים וגם כאלו העושות שימוש בשמות אזורי יין צרפתיים, או בשמות הדומים לשמותיהם דמיון ממשי וקרוב. כל זאת, תוך הפרת זכויות הקניין הרוחני של אותם אזורים ויקבים. בזירת ההתמודדות הזו, השיווקית וגם המשפטית, פועלים לא רק היקבים הצרפתיים עצמם, אלא גם מועצות אזורי היין, ובכך מגנים הם יחדיו על המוניטין והאינטרסים המשותפים שלהם.

למאמץ להגן על המוניטין של אזורי היין הצרפתיים נרתמו גם ממשלת צרפת והאיחוד האירופי והם רתמו לשם כך את הממשל הסיני. בשנת 2013 הושג הסכם לפיו סין תגן על הציון הגאוגרפי "Champagne", כך שמכירת יין בסין תחת שם זה כאשר היין לא הגיע ממחוז שמפיין (מעשה שהיה מקובל למדי בקרב יצרני יינות מבעבעים בסין), תיחשב גם בסין כעבירה על החוק. קודם לכן ניתן מעמד כזה בסין לאזור יין צרפתי אחר – קוניאק וכן ליינות אזור נאפה קליפורניה וגם לוויסקי הסקוטי. טרם הושג הסכם מסוג זה בנוגע להגנת השם "בורדו". במאמץ נוסף להילחם בתופעה, הוטמעה בשנת 2014 בעידוד האיחוד האירופי והממשל הצרפתי, תכנית ממשלתית סינית הידועה בראשי התיבות PEOP. על פי יוזמה זו, מוטבעות חותמות מאשרות מיוחדות על גבי מוצרים מקוריים, המכילים קודים נראים ושאינם נראים לעין, הניתנים לסריקה. על יצרן יין המבקש להשתתף בתכנית לקבל אישור מראש מאת הגוף הממשלתי הממונה על ביצוע התכנית.

בתי המשפט הסיניים בשירות היין הצרפתי

במערכה קשה זו של הגנת שמותיהם של אזורי היין הצרפתיים בסין, לכל ניצחון יש חשיבות עצומה ועל כן כל פסיקה של בית משפט סיני העומדת מאחורי היין הצרפתי זוכה לסיקור ותהודה נרחבים. כך ארע גם לאחרונה, כאשר מועצת יצרני היין של בורדו, המייצגת יותר מ 7,000 יצרנים בחבל, זכתה בפסק דין המהווה נקודת ציון של ממש במאבק כנגד הזייפנים הסיניים. כתבה נרחבת בנושא פורסמה באתר thedrinksbusiness.com.

הזייפנים, אשר כנגדם הגישה מועצת יצרני בורדו את התביעה לבית משפט סיני, ממוקמים באזור היין העיקרי של סין בשנדונג והם מייצרים יינות הנושאים את התוויות "בורדו" ו"מדוק", שני אזורי יין מוגנים, אשר אף רשמו סימני מסחר בתחומי הרפובליקה הסינית. למעשה, מאז שנת 2011 פועלת מועצת היצרנים של בורדו לשם רישום זכויות קניין רוחני בסין עבור כמעט 50 אזורי ציון גאוגרפי בבורדו (GI). החשיבות המיוחדת של פסק הדין העקרוני אשר ניתן, היא בעיקר בכך שהוא ניתן לגבי יצרנים משמעותיים, הפועלים במחוז ייצור היין העיקרי של סין, בו פועלים גם שני יצרני היין הסיניים המרכזיים – Great Wall ו Changyu, כמו גם מיזמים זרים כמו למשל זה של שאטו לאפיט רוטשילד. אזור היין של Shandong מנסה לאחרונה לקנות לעצמו בסין וברחבי העולם שם ומוניטין של אזור יין רציני ופסק הדין הוא איתות לכך שעל השלטונות באזור להבטיח כי אין בקרבם יצרנים זייפנים, העלולים לפגוע במוניטין האזורי. ניצחון זה בא לאחר שבחודש דצמבר 2017 הורשעו שלושה זייפנים באזור שנחאי בעניין דומה, בהליך שאף הוא החל ביוזמת מועצת היצרנים של בורדו.

אותו מקרה מחודש דצמבר, עסק בסוחר יין אשר מכר יינות מזויפים אשר נשאו שמות בורדולזיים, בשווי של כ 5 מיליון Renminbi (שמו הרשמי של המטבע הסיני). הסוחר הסיני הורשע יחד עם נציגו המשפטי ואחד מעובדיו, במכירת סחורות הנושאות סימני מסחר מזויפים וניתנו כנגדם עונשי מאסר בפועל.

גם כיום נדונים עדיין מקרים נוספים בסין, במסגרת הליכים משפטיים אשר טרם הסתיימו, ובכל מקרה, המלחמה בזייפנים עודנה רחוקה מלהסתיים. נציג מועצת היין הבורדולזי אף סיפר כי בנוסף לפעולת המועצה לרישום סימני מסחר בסין, היא עוסקת גם, בשיתוף עם הממשל הסיני, בהכשרת נציגי חוק ובהם שוטרים, אנשי מכס ופקחי משרדי התעשייה והמסחר הסיניים, באשר לאופן התוויית תוויות יין צרפתיות מאזורים הרשומים כדין ובכלל זה, בסוגיה מהו יין בורדו ואיזה הוא יין בורדולזי מזויף. לא קיימים נתונים רשמיים ביחס לכמות היינות המזויפים, מה עוד שסין היא כידוע ארץ ענקית והפיקוח הינו בעייתי, אך ברור לכל כי ההיקפים הם גדולים וכי המאבק בזייפנים מצריך פעולה משולבת, סיזיפית וממושכת. אחת הבעיות אשר מולן ניצבים כעת היצרנים הצרפתיים היא שלאחרונה עוברים הזיופים גם למדיה המקוונת. הזיופים מתרחשים בכל רמות המחיר של היינות ואינם מתמצים רק ביינות הפרמיום.

מדינות נוספות, כמו ארה"ב ואוסטרליה מנסות אף הן להיאבק בזיופים של יינות ושל סימני מסחר של אזורי יין שלהן ברחבי סין, והן בונות כעת על התקדימים המוצלחים אשר הושגו על ידי אזורי היין הצרפתיים, מתוך תקווה שאלו ישרתו גם אותם במטרתם זו. מה שבטוח הוא, שסוגיית זיופי היין בסין תלווה אותנו עוד במשך זמן רב.

אירועים קרובים
בית פתוח: ספרד | 2024
25-04-2024 17:00
יום חמישי 25.04.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 26.04.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 6 + 10 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות