נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
3473
פרסומות...
סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו 2019
עושים אותו יבש, חצי יבש, חצי מתוק ומתוק, כיין לבן, רגיל או מבעבע, אך הייננים הגרמנים יודעים להפיק את המיטב מזן ענבים זה הנחשב ע''י רבים כמלך היינות הלבנים
מאת: גרדמן שלמה
פורסם ב 20.01.2020

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו - 2019צילום: שלמה גרדמן

כשחושבים על מעצמות יין, שמה של גרמניה אינו בחמישיה הפותחת, אך כשחושבים על ריזלינג ניתן לומר ללא היסוס כי אין מתחרים לריזלינג גרמני והוא אכן מככב בצמרת יצור היין בגרמניה. עושים אותו יבש, חצי יבש, חצי מתוק ומתוק. עושים אותו כיין לבן רגיל, או מבעבע, אך היננים הגרמנים יודעים להפיק את המיטב מזן ענבים זה הנחשב ע"י רבים (בצדק) כמלך הינות הלבנים.

בגרמניה 13 איזורי יין רשמיים, אך שבעה בלבד מהם ידועים באיכות הריזלינג שלהם. בצמרת הרשימה נמצאים איזורי המוזל והריינגאו. הפעם יצאתי בלווית איילת אשתי, חובבת יין בפני עצמה, לסיור יקבים בשני האיזורים הללו כדי להכיר מקרוב את ממלכת הריזלינג.

הבחירה בשני איזורי היין קשורה גם בעובדה כי הם מייצגים שני סוגים מעט שונים של ינות ריזלינג. ינות ריינגאו הם בד"כ יבשים עם חמיצות גבוהה וארומות של פרי הדר בתוספת מינרליות. לעומת זאת, במוזל, איזור הריזלינג המפורסם ביותר בעולם מופקים ינות המצטיינים בעוצמת ריחות פרחונים ומינרליים ובטעמם יש איזון מופלא בין מתיקות לחמיצות. אחת התופעות המפתיעות במוזל היא העובדה כי רוב הכרמים נטועים במורדות התלולים בצורה אנכית, כלומר מלמעלה למטה, כך שאין דרך לבצור אותם אלא בצורה ידנית. תופעה מפתיעה נוספת היא העובדה כי רבים מהגפנים באיזור לא נפגעו ממגיפת הפילוקסרה וניתן למצא באיזור ינות רבים מגפנים בנות 100 שנה ויותר.

Schloss Vollrads

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

התחנה הראשונה במסע להכרת הריזלינג הגרמני היתה בטירת Vollrads והיא נבחרה לא במקרה. מדובר באחוזה בת 800 שנה הנחשבת כאחת הוותיקות ביצור יין איכותי ומייצרת מדי שנה בין 10-15 יינות שונים מזן הריזלינג. כשהגענו לטירת וולרדס קידם את פנינו ראלף בנגל מנכ"ל היקב בכבודו ובעצמו. רלף פתח את הביקור בריזלינג מבעבע קליל ונעים והזמין אותנו לסיור ברחבי הטירה הנמצאת כיום בבעלות בנק גרמני. כשבידו האחת ארגז יינות ובידו השניה כוסות יצאנו לסיור שכלל ביקור בחדרי המגורים והאירוח של משפחת Greiffenclau וטעימה של ארבעה יינות:
Sommer 2018
Schloss Vollrads, Riesling Qualitatswein 2018
Schloss Vollrads,Riesling 2018 edition - 25 years
Riesling Spatlese 2016

המרשימים ביותר:

Schloss Vollrads,Riesling 2018 edition - 25 years – יין פרחוני מלא ריחות של יערת הדבש שהופק במיוחד לכבוד 25 שנה ליקב המחודש. זהו בלנד שהורכב ונבחר ע"י 50 עובדי היקב. 

Riesling Spatlese 2016 – יין שהספיק להתיישן והיה הטוב בטעימה. בפה טעמי סיגליות ודבש. יין חצי מתוק ואיכותי. נראה שיכול להיות מהנה גם בעוד 10 שנים.

לקראת סוף הביקור הפתיע ראלף כאשר הזמין אותנו לצפות במחזה משעשע ומפתיע. הוא התקרב לבריכת הטירה ושפך קצת ריזלינג לתוך המים. מיד הופיעו דגי הבריכה וראלף הסביר שגם הם... אוהבים מאד לשתות ריזלינג איכותי. 

Georg Breuer

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

התחנה הבאה היתה ביקב האיכותי והמעוטר ג'ורג' ברואר. ג'ורג' ברואר הקים את היקב בתחילת המאה ה 20. נכדתו, תרזה ברואר, היננית ומנהלת היקב כיום, נבחרה בשנת 2016 כ"ייננית השנה" ע"י המגזין הגרמני המפורסם Falstaff. תרזה הודיעה כי לא תהיה זמינה במועד ביקורינו, אך כשהגענו למרכז המבקרים היפהפה (הנראה יותר כמו מוזיאון מאשר כמרכז טעימות של היקב) חיכה לנו דף טעימה עם רשימת ינות מפורטת שהשאירה לטים, מנהל מרכז המבקרים. התחלנו את הטעימה עם יין רוזה העשוי מענבי פינו נואר הנקראים כאן Spatburgunder, המשכנו עם הפינו נואר של היקב וטעמנו עוד 7 ריזלינגים ומבעבע אחד. היינות שהשתתפו בטעימה:
Rose Spatburgunder 2018
Rouge Spatburgunder 2017
Sauvage Riesling 2017
Charm Riesling 2018
Estate RUDENSHEIM Riesling 2018
Estate RAUENTHAL 2018
Terra Montosa 2018
Berg Rottland 2017
Berg Roseneck 2013
BRUT 2010

המרשימים ביותר:

Terra Montosa 2018 צבעו צהבהב בהיר באף ריחות עשירים של סיגליות והדרים ביחד עם תבלינים, בפה טעמי ציפורן וקינמון ביחד עם גרידת לימון. עשיר ומעניין. פירוש השם Terra Montosa הוא אדמה תלולה ואכן היין עשוי מהכרמים הממוקמים על המורדות התלולים ביותר מבין כרמי היקב ומניבים יין מצוין!

Berg Rottland 2017 – ריזלינג מענג בעל אף מינרלי ופטרולי כמו שריזלינג טוב צריך להיות. הפה מתכתב יפה עם האף ומספק טעמי תאנים בשלות ביחד עם חמיצות לימונית. גוף קל ויין מצוין.

Berg Roseneck 2013 – יין בן 5 שנים שהספיק להתיישן ולאפשר לנו ליהנות ממנו כמו שצריך. האף מלא ריחות פטרולים, הפה עגול ומלא טעמי מישמיש בשל. יין שעשוי נפלא. נקי, מדויק, מאוזן ומענג.

BRUT 2010 – צבעו צבהב בהיר. באף ריחות פטרולים ובחיך טעמי בריוש וביסקוויט. יין מבעבע שיוצר בשיטות המסורתיות של שמפניה אך יושן כ 8 שנים על השמרים המתים (lees). התוצאה, מבעבע עשיר ומורכב.

לכל מי שטרם התעמק במורכבות ינות הריזלינג הנה מורה נבוכים קצר:
Kabinet היינות העדינים ביותר בסדרת ינות ה Pradikat. בעלי גוף קל, חמיצות גבוהה, טעמים של תפוח ירוק  או פרי הדר. 

Spatlese יינות מבציר מאוחר. יותר בשלים, מרוכזים ובעלי יותר גוף. מתאפיינים  בטעמי אפרסק, מישמיש או פרי הדר.

Auslese  יינות העשויים מאשכולות בשלים במיוחד שנבחרו ידנית. ניתן לעשות אותם יבשים, חצי יבשים או מתוקים. אלו ינות עשירים יותר ובשלים יותר יחסית ל Spatlese וחלק מהם יכול להיות מענבים הנגועים בריקבון האציל - בוטיריטיס.

Beernauslese יין העשוי כולו מענבים שנבחרו בסלקציה ידנית ונגועים בבוטירטיס. בדרך כלל הם מתוקים, עסיסים ועשירים מאד בטעמיהם.

ICEWINE – יין העשוי מענבים קפואים שהושארו על הגפנים בתקופת החורף ונבצרו רק לאחר שקפאו.

TrockenBeernauslese – יינות קינוח העשוים מענבים שנפגעו מהבוטריטיס ואף יובשו אח"כ כדי ליצור ריכוז טעמים וסוכרים גבוה. מצטיינים בטעמי קרמל ודבש אך יחד עם זאת בעלי חמיצות גבוהה המאזנת את המתיקות העסיסית.

מיקב George Brueur המשכנו לאיזור המוזל ו"נחתנו" בעיר Bernkastel – הבירה הבלתי רשמית של המוזל. כשתטיילו בסמטאותיה של העיירה היפה Bernkastel (מומלץ בחום) ותראו את חנויות היין, הבארים והבתים המעוטרים באשכולות של ענבים תרגישו כי כל מה שעושים בגרמניה זה יין ומי בכלל שותה בירה במדינה הזו?

בהמלצת רנה זלצמן, שגרירת ינות הריזלינג הבלתי רשמית בישראל (שסייעה לנו רבות בארגון טיולינו), קבענו את בסיסנו בבית ההארחה הקסום של יקב S A PRUM.

Joh Jos Prum

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

את היום הראשון במוזל פתחנו ביקב Joh Jos Prum. אמנם הוא שייך למשפחת פרום, אך לחלק אחר של המשפחה ולמרות שהוא ממוקם ממש בצמוד ליקב S A Prum מדובר ביקב שונה לגמרי. להבדיל מרוב היקבים במוזל הוא אינו מייצר ינות ריזלינג יבשים אך איכות הינות שלו אינה מוטלת בספק. מיכאילו, מנהל מרכז האירוח של היקב אירח אותנו לטעימה מרשימה למדי. הטעימה כללה שבעה ינות ריזלינג ברמות מתיקות שונות (מ Kabinett ועד Auslese) ומשנות בציר שהתפרסו על פני 15 שנה:
Graacher Himmelreich Kabinett 2017
Zeltinger Sonnenuhr spatlese 2016
Graacher Himmelreich Spatlese 2012
Graacher Himmelreich Spatlese 2010
Wehlener Sonnenhur Auslese 2009
Wehlener Sonnenhur Auslese 2007
Graacher Himmelreich Auslese 2003

שני היינות האחרונים היו המרשימים ביותר: 

Wehlener Sonnenhur Auslese 2007ריזלינג בצבע זהוב, באף ריחות פטרול בצירוף ריחות מתקתקים של יערת הדבש. בפה טעמי דבש וקמומיל בתוספת חמיצות נפלאה המאזנת היטב את מתיקותו הגבוהה של היין. היין עשוי בחלקו מענבים נגועים בבוטריטיס.

Graacher Himmelreich Auslese 2003 צבעו צהוב בהיר, באף ריחות פטרול עם מעט טחב כיאה ליין שהתיישן כהלכה. בטעימה מקבלים עושר טעמים. היין מלא רבדים של מתיקות וחמיצות המשתלבים בהרמוניה נפלאה. עגול, מאוזן ומורכב. בקיצור - נפלא!!

Dr. Loosen

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

ד"ר לוסן הוא אחד השמות הידועים ביותר בעולם הריזלינג וכבר זכיתי לטעום כמה מינות היקב. בנוסף לכך, כחודש לפני נסיעתינו, נפגשתי בת"א עם ארני (ארנסט) לוסן שהבטיח לארח אותי ביקב וגם קיים. מכיוון שהוא היה בנסיעה מי שארח אותנו בפועל היה אחיו תומאס שקיבל אותנו בלבביות רבה. ליקב כמה מהכרמים הטובים באיזור המוזל, חלקם נמצאים בחלקות המצופות בחלוקי צפחה אדומה או כחולה המכסים את אדמת הכרמים ומשפיעים על איכות היינות המופקים מהם. בנוסף, כל ינות היקב מותססים בחביות עץ גדולות בנות 1,000-3,000 ליטר בהם נשמרים הינות על השמרים המתים (lees) לפחות במשך 12 חודשים. טעמנו שורה מינות היקב מחלקות שונות כולל:
Blauschiffer (Blueslate) Riesling trocken 2018
Graacher 2018
Urziger Wurzgarten 2017 GG
Urziger Wurzgarten Reserve 2013
Graaucher himmelreich Tradition 2017
Wehlener Sonnenhur Kabinet 2018
Erdener Treppchen Spatlese 2017
Erdener Trappchen Auslese 2012
BeerenAuslese 2015 

רוב הינות היו בני שנה – שנתיים וצעירים למדי. אהבתי במיוחד:

Erdener Treppchen Spatlese 2017 – צבעו צהבהב בהיר, באף ריחות מינרלים (המגיעים מאדמת ציפחה אדומה שיש בה ריכוז גבוה של ברזל) ופטרול. בפה קיבלנו יין פרחוני ופירותי המזכיר טעמי אגס ומעט תבלינים. עשיר בטעמים ואחד הטובים שטעמנו בד"ר לוסן. היין נקרא Erdener Treppchen על שם המדרגות הקטנות שנחצבו בכרם כדי לסייע לעובדים לטפס על כרם Erden התלול.

Erdener Trappchen Auslese 2012 – ריזלינג מאותה חלקה אך הפעם מדובר ביין ותיק יותר ומאוזן יותר כי הספיק להתיישן וברמת Auslese. באף מריחים מישמיש בשל ורב שכבות. בפה תחושת מתיקות גבוהה יותר מהיין הקודם בין השאר מכיוון שמדובר ביין העשוי מ 50% ענבים שנפגעו מהכנימה האצילה.

Dr. Tanisch

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום : שלמה גרדמן

היקב הידוע בשם ד"ר טאניש ממוקם בבית יפהפה בלב העיר Bernkastel שנראה כבית דירות סטנדרטי ולא כמו יקב עם הסטוריה  מפוארת בת 380 שנה!!! סופיה טאניש היננית ומנהלת היקב היא דור 11 למקימי היקב אך מה שיותר מעניין... היא דור רביעי לנשים חזקות ועצמאיות המנהלות את היקב. זה החל ב 1895 כשד"ר הוגו טאניש נפטר בפתאומיות והשאיר את היקב לניהולה של אשתו קתרינה ומאז לא שב לידהם של גברים. תוספת האותיות Wwe לשמו של היקב משמעותן "אלמנתו של" וזהו שמו של היקב עד היום. היקב מייצר שורה של ינות ריזלינג מכרמי המשפחה. בשנת 2017 נבחר יין Berncasteler Doctor Riesling Spätlese של היקב כיין ה Spätlese הטוב ביותר לאותה שנה. סופיה בעצמה אירחה אותנו והטעימה לנו ממבחר ינות היקב כולל:
Tanisch Estate - Riesling Trocken 2018
Bernkasteler Graben - Riesling 2016 GG
Bernkastel Kues - Alter Reben 2018
Bernkasteller Badstube - Cabinet Feinherb 2017
Bernkasteller Badstube - Kabinett 2017
Bernkastel Lay - Spatlese 2015
Bernkastel Badstuk Auslese 2018
Bernkasteler Doctor - Auslese 2018 

שני היינות שאהבתי במיוחד:

Bernkasteller Badstube - Cabinet Feinherb 2017 – צבעו צהבהב ממש בהיר מאד, באף ארומות של יערת הדבש עם מעט טחביות. בחיך טעמי תפוח ירוק עם מישמש בשל, מתיקות נעימה, חמיצות טובה וגוף קל. יין מוצלח בעל שכבות רבות של טעמים וריחות.

Bernkastel Lay - Spatlese 2015 – ריזלינג נפלא בצבע זהוב בהיר המייצג נאמנה את התמחותו של היקב בינות בציר מאוחר. באף ריחות עדינים של פרחי ורדים ובפה טעמי קליפת תפוז ודבש. היין הרמוני ועגול מאד. מחליק בקלילות בגרון הודות לאיזון מושלם בין מתיקותו לחמיצותו.

S A Prum

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

את ססקיה, הייננית החיננית של יקב פרום פגשנו כמה פעמים בארוחות הבוקר של היקב בו התאחסנו אך מעבר לדברי ברכה ושיחות על כלי החרסינה היפהפים בחדר ההארחה של המשפחה לא יצא לנו לשוחח על יין. רק כשהגיעה השעה בה קבענו פגישת טעימות זכינו לשמע את ססקיה מספרת את סיפורה. זה החל בסיור קצר במרתף היקב ובחדר החביות שלו והמשיך בטעימה ארוכה ומרשימה בחדר הטעימות.

כשמדברים על יקב פרום חייבים להתחיל בהיסטוריה שלו שהחלה לפני למעלה מ 860 שנה כאשר בני המשפחה עסקו בגידול גפנים ויצור יין. את היקב הראשון של המשפחה הקים סבסטיאן אלויס פרום במאה ה 18 ואילו היקב הקיים כיום הוקם ב 1911 ע"י סבסטיאן אלויס פרום הנקרא בשם סבו. ריימונד, אביה של ססקיה הרחיב את היקב והפך אותו לאחד הגדולים והחשובים במוזל ומאז 2017 מנהלת אותו ססקיה. האישה הראשונה במשפחה לנהל את היקב. טעמנו: 
PINOT NOIR Rose 2018
SOLITAR Riesling Trocken 2018
PRUM BLUE Trocken Blueslate soil
Wehlen Trocken 2016
Wehlener Sonnenhur - Kabinet 2009
Wehlener Sonnenhur – Grosse lage 2010 GG
Domprost Graach 2015 - Grosse Lage GG
Wehlener Sonnenhur – Alte Reben 2011 GG
Wehlener Sonnenhur – Alter Reben 2004
Wehlener Sonnenhur – Grosse Lage 2008
Wehlener Sonnenhur - Spatlese 2011
Urzier Wurzgarten Auslese 2007

אהבתי במיוחד: 

Wehlener Sonnenhur - Kabinet 2009 – היין עשוי מכרמים באיזור Wehlener Sonnenhur אחד האיזורים הטובים ביותר במוזל. האף מתמלא בארומות עשירות של פטרול. בפה ממשיך הפטרול להיות דומינטי ובנוסף ניתן לטעום רבדים של טעמי פירות טרופים עדינים ומינרליות. יין עשיר ואיכותי העשוי מגפנים בנות 60 שנה.

Wehlener Sonnenhur - Alte Reben 2011 GG – עוד ריזלינג ראוי לציון העשוי מחלקת Wehlener Sonnenhur אך הפעם מדובר בגפנים בנות 100 שנה המעניקות ליין ארומות פטרוליות חזקות ביחד עם מגוון תבלינים. בפה מקבלים יין עגול, עם איזון נפלא בין מתיקות לחמיצות! 

Wehlener Sonnenhur - Grosse Lage 2008 – צבעו זהוב, באף מריחים בעיקר את המינרליות הגבוהה שלו. טעמיו מתכתבים היטב עם האף ומזכירים תפוח ירוק בדבש. מתיקות גבוהה, וחמיצות נהדרת. יין משובח בן 10!

Urzier Wurzgarten Auslese 2007 יין בן 11 שנים מבציר מאוחר. האף משדר ריחות פטרולים כמו שרק ינות המוזל יודעים לתת ובפה מנעד רחב של טעמים אך בעיקר מישמיש בשל ורב גוונים. חוויה!!!

Heymann Lowenstein

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

זה היה אמור להיות יום טיול שבתוכו החלטנו לשלב גם ביקור קצר ביקב אחד. בדרך הצלחנו לבקר בעיירה היפפיה קוכם (Cochem) אך כשהגענו לביתו של היימן לבנשטיין (Heymann Lowenstein) נשבינו בקסמיו של היימן ובקבלת הפנים החמה שלו. מהרגע הראשון אפשר היה לחשוב שאנחנו כבר מכירים שנים ולפני שהספקנו להבין מה קורה כבר היינו במכוניתו של היימן כשהוא שועט במהירות במעלה הכרמים בכביש אספלט צר מאד המונח למעשה על טרסות הגפנים התלולות שלו. כשעצר לבסוף גילינו נוף עוצר נשימה המורכב מגבעות תלולות של גפנים משני צידיו של נהר המוזל. החוויה המשיכה כשחזרנו ליקב המטופח, ביקרנו במרתף היקב, למדנו על המוזיקה שמשמיע היימן ליינות שלו וראינו את המים הזורמים בחדר החביות כדי להשרות עליהן שלווה. בסוף גם זכינו לטעום מינותיו המרשימים של היימן החייכן. בניגוד גמור לרושם הנון שאלנטי של היימן הינות שלו עשויים בקפידה ובדיוק רב. טעמנו:
Schieferrterassen 2017 GG
Stolxenberg Grosse Lage 2017 GG
Rottgen 2017 GG
Uhlen B 2017 GG
Uhlen L 2017 GG
Uhlen R 2017 GG
Rottgen 2016 Grosse Lage GG
Uhlen L 2016 GG
Uhlen R Auslese 2015 Gold Cup

הרשימו במיוחד:

Schieferrterassen 2017 GG – צבעו זהב, באף ריחות דבלים (תאנים מיובשות), דבש ומינרליות. בחיך מישמש בשל, עגול ומאוזן עם מתיקות וחמיצות המשלימים זה את זה בגוף קל. יופי של יין!!

Uhlen R 2017 GG – אחד מתוך סדרת ינות מאיזור Uhlen והטוב שבהם. צבעו זהוב באף ריחות פטרולים וגיר לבן. בפה מתיקות נעימה של אגסים ביחד עם טעמי ג'ינג'ר. מורכב, עשיר ובעל חמיצות נפלאה. ברקע ניתן היה לחוש מרירות קלה שכנראה תיעלם כשיהיה פחות צעיר ומוכן יותר לשתיה.

Rottgen 2016 Grosse Lage GG – יין בן  שנתים אבל מבטיח מאד. באף ארומות נפלאות של פירות טרופים בעיקר מלון כתום, בתוספת מינרליות ופטרוליות שלא נגמרת. הפה נפלא!! שילוב מעניין של טעמי מישמיש ופאפאיה ביחד עם טעמים מתכתים ומינרלים המגיעים מאדמת הציפחה בהם גדלו הגפנים. מאד מעניין.

Uhlen R Auslese 2015 Gold Cup – יין מבציר מאוחר העשוי כהלכה. בעל ריחות מישמיש בשל ובפה מקבלים יין עשיר ברבדי טעמים של פירות בשלים בעיקר מישמיש ביחד עם חמיצות נפלאה ומאזנת.

Gunther Steinmetz

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

בפתח בית צנוע בעיירה Brauneberg, קיבל את פנינו גבר צעיר בשם סטפן. בתחילה ניתן היה לחשוב שהוא עובד ביקב כעוזר לאביו, אך עד מהרה גילינו שסטפן הוא הבעלים, וגם הינן המוכשר והיצירתי של היקב הנושא את שם משפחתו. סטפן אינו מרבה לדבר, אך הינות שלו דיברו בשמו והרשימו בגדול. טעמנו:
Brauneberger Riesling 2018 - Vilage level
Dhroner Hofberg 2018
Wintricher Ohligsberg 2018
Neumagener Rosengartchen 2017
Steinmetz & Hermann Urziger Wurzgarten Alte Reben 2017
Dhroner Grosser Hengelberg 2018 - Monopolage Reserve
Dhroner Grosser Hengelberg 2018 - Monopolage
Dhroner Hofberg 2018 - GD Grosse Dhroner
Brauneberger Juffer 2018 GB
Seinmetz & Gerlach 2017
Neumagener Rosengartchen 2018
Pinot Noir Unfiltered 2017
Kestener Paulinsberg unfiltered 2017 

הרשימו במיוחד:

Steinmetz & Hermann Urziger Wurzgarten Alte Reben 2017 – הידיעות על כישוריו של סטפן כינן מוכשר במיוחד בינות ריזלינג יבשים נפוצו בכל המוזל והוא נענה לבקשת שני יקבים לעשות איתם יין משותף. הראשון שטעמנו היה יין שנעשה בשיתוף פעולה עם יקב Dr. Hermann. כריסיטאן הרמן תרם את הענבים מהכרם שלו באיזור Urziger Wurzgarten והתססת היין נעשתה ביקב של סטפן. למעשה שיתוף הפעולה בין שני היקבים החל כבר ב 2015 ולאחר שהיין הראשון זכה לשבחים ולציונים מצוינים (94 מרוברט פארקר וגם מ Wine Enthusiast) החליטו השניים לייצר את היין המשותף מדי שנה.

אנחנו טעמנו את מהדורת 2017 שהיתה שנה בעייתית בעקבות מכת כפור באביב שהשמידה 40% מהיבול. אך מהגפנים ששרדו יצר סטפן סימפוניה נפלאה של טעמים וריחות. באף ניתן להריח בעיקר את המינרליות המיוחדת של היין העשוי מגפנים בנות 100 שנה שגדלו על אדמת בזלת. בפה, מתיקות מישמשית נפלאה ועשירת שכבות.

Dhroner Grosser Hengelberg 2018 - Monopolage Reserve – יין העשוי מחלקת כרמים בלעדית ליקב (Monopolage). האף מלא בריחות לימונים ופרחים עדינים בתוספת, וניל, קרמל ותבלינים. הפה עשיר בטעמי פומלה בדבש. גוף מלא, מתיקות עדינה ומאוזנת בגרידת לימון. מורכב ומוצלח.

Dhroner Grosser Hengelberg 2018 - Monopolage – יין מאותה חלקה ואותה השנה, אך אינו ברמת Reserve. האף קליל ופרחוני, פחות כבד ומחייב מהרזרב אבל כייפי. החיך מלא בטעמים של קליפת תפוז, מתיקות טובה וחמיצות נעימה. יין בעל איזון עדין בין מתיקות לחמיצות. עשיר ומרענן.

Seinmetz & Gerlach 2017 – עוד שת"פ מענין של היקב והפעם עם יקב Gerlach. צבעו צהבהב בהיר ובאף מתפשטות ארומות של רוח ים כאילו אנחנו מריחים את מי האוקינוס. עשיר בריחות מינרלים (שכנראה מגיעים מהמאובנים הרבים הנמצאים בחלקת הכרם המיוחדת ליד קובלנץ ממנה מגיעים הענבים). למרות רמת סוכר שיורי גבוהה יחסית (18 גר') יש ליין בעיקר טעמים עשירים של מינרלים, אבן גיר ומאובנים המוסיפים מליחות עדינה ליין. עשיר ומיוחד!

Fritz Haag

סיור יקבים באיזור המוזל והריינגאו – 2019צילום: שלמה גרדמן

פריץ האג, נחשב לאחד היקבים האיכותים במוזל ואכן יש לו הסטוריה מפוארת. לדברי אנשי היקב משפחת האג כבר היתה בעלת כרמים באיזור מתחילת המאה ה 17 אך היקב בשם פריץ האג הוקם לפני כ 60 שנה ומייצר מאז מבחר ינות ריזלינג מחלקות המצויות בבעלותו באיזור Brauneberg. כשהגענו ליקב קיבל אותנו כריסטוף ואף הטעים לנו ממבחר הינות של היקב. בהמשך פגשנו את אוליבר האג הינן ומנהל היקב שבא לכבד אותנו בנוכחותו. טעמנו:
Riesling Trocken (Estate Level)2018
Brauneberg Ortswein 2018 trocken
Juffer 2017 GG
Brauneberg Juffer Sonnenhur 2018 GG
Brauneberg Juffer 2018 - offdry
Brauneberg Juffer Sonnenhur 2018 Spatlese
Brauneberg Juffer Sonnenhur 2018 Auslese
Brauneberg Juffer Sonnenhur 2018 Auslese - Gold Cap
Brauneberg Juffer Auslese 2013 

רוב הינות שטעמנו היו מבציר 2018 ונראה שטעמנו אותם מוקדם מדי. הרשימו במיוחד:

Brauneberg Juffer Sonnenhur 2018 GG – ריזלינג בצבע קש בעל ארומות של מישמיש בשל, דבש ומינרליות. בפה טעמי מישמיש בתוספת תפוח עץ בשל ופירות אקזוטים כמו ליצ'י בתוספת מינרלים. יין עשיר בעל גוף בינוני-מלא. היין בוקבק רק לפני ארבעה שבועות ועושה רושם שהוא בתחילת דרכו. סביר להניח שבעוד 3-5 שנים יהיה במיטבו.

Brauneberg Juffer Sonnenhur 2018 Auslese - Gold Cap – יין מסדרת ה Gold Cup ורמת מתיקות Auslese. באף ריחות טרופים כגון, פרי התאווה, ליצ'י, פסיפלורה ובפה טעמי אננס וליצ'י או במילים אחרות מתיקות גבוהה משולבת בחמיצות נעימה. חשוב לציין כי ליין 150 גר' סוכר שיורי!!! אך רמת החמיצות הגבוהה מאזנת את המתיקות הגבוהה וגורמת לחשוב שמדובר ביין עם הרבה פחות סוכר.

Martin Mullen
ליקב מרטין מולן הגעתי בעקבות המלצת ידיד שלא חסך בשבחים אודות הינות של מרטין מולן ובנו המוכשר יונס. החוויה שלי היתה פחות מרשימה, ככל הנראה מאחר וגם מרטין וגם יונס לא היו זמינים לארח אותנו.

מרטין מולן החל לייצר ריזלינגים איכותים בתחילת שנות ה 90 לאחר שעבד ביקבים אחרים. מרטין הצנוע לא השקיע רבות בשיווק יינותיו, אך התוצאות האיכותיות של הריזלינגים שלו זיכו אותו בציונים מרשימים של כמה ממבקרי היין הנודעים. אהבתי במיוחד את תויות היין של היקב עליהן מופיעה מפת האיזור עם ציוני הכרמים מהם עשוים יינותיו.

היקב מקפיד על עשיית ינות בשיטות מסורתיות כולל שימוש בחביות ה Fuda בנות 600 ליטר. טעמנו:
Krover Paradise Kabinet Trocken 2017
Trabener Wurzgarten 2017 Kabinet
Trarbacher Huhnerberg Kabinet 2017
Trarbacher Huhnerberg Kabinet 2018
Riesling Spatlese 2016
Kroven Paradise spatlese 2017
Traubacher Huhnerberg Spatlese 2008

הרשימו במיוחד: 

Trarbacher Huhnerberg Kabinet 2017 – יין העשוי מענבים המגיעים מהכרם המשובח שלהם הנמצא על מדרון תלול מאד וקשה לעיבוד, לכן היה מוזנח במשך 40-50 שנה לפני שחזרו להשתמש בו. באף, ארומות נפלאות של וורדים בפריחה. בפה מישמש בשל, מינרליות, מליחות גבוהה, וחמיצות המאזנת היטב את המתיקות שלו. נפלא!

Traubacher Huhnerberg Spatlese 2008 – ריזלינג בן 10 שנים. בצבע נראה זהבהב בהיר ורענן, באף ריחות דבש תפוח עץ אפוי ופטרול. בחיך מתיקות גבוהה של חבוש בשל וליקריץ המאוזנים עם חמיצות טובה. היין תסס במשך 23 חודשים על השמרים.

Selbach Oster
היקב מתגאה בעובדה כי הוא כבר קיים 400 שנה ומפיק ינות איכות מהכרמים הרבים שיש לו באיזור הנחשב ל Golden Mile כלומר למייל הפורה והמובחר ביותר במוזל. הענבים של Selbach Oster מגיעים מהכרמים התלולים הפונים לכיוון דרום ונמצאים בין העיירות  Zeltingen ו Bernkastel. כ 98% מהכרמים נטועים עם ענבי ריזלינג וב 2% הנותרים מגדלים פינו לבן הנקרא כאן Weissburgunder. ברברה זלבך החביבה אירחה אותנו במרכז המבקרים החדיש והיפהפה של היקב ואף זכינו להכיר את חנה, נציגת דור ההמשך שהגיעה לרגע. טעמנו:
Weissburgunder (Pinot Blanc) 2018
Zeltinger Kabinet 2018
Zeltinger Sonnenuhr Spatlese 2018
Sonnenhur 2016
Zeltinger Himmelreich Kabinet 2018 - halbtrocken
Schlosberg 2018 Kabinet
Wehlner Sonnenuhr Spatlese 1995
Zeltinger Sonnenuhr Trockenbeerenauslese 2018 

הרשימו במיוחד:

Sonnenhur 2016 – ריזלינג איכותי מכרמי Sonnenhur. באף ארומות של פטרול ומינרליות המגיעים ככל הנראה מאדמת הציפחה עליה גדלו הענבים. בפה טעמי צימוקים ירוקים עם חמיצות גבוהה אך מאזנת. יין רענן ועשיר בטעמים!!!

Zeltinger Himmelreich Kabinet 2018 - halbtrocken – יין חצי יבש מענבים של כרם Zeltinger Himmelreich. ליין ארומות של אפרסק ומישמיש בשלים ביחד עם ריחות פלינטיות ומינרליות. בפה שילוב נפלא בין מתיקות לחמיצות.

Wehlner Sonnenuhr Spatlese 1995 – יין בן 23 שנים עשוי מענבים בבציר מאוחר. צבעו זהוב, באף ריחות עשירים של  בריוש, חלת דבש. הפה מלא בטעמי שסק עסיסי ודבש ביחד עם קליפת לימון. שמנוני, מאוזן ועשיר מאד!

השהות באיזורי המוזל והריינגאו היתה מהנה מאד בזכות הינות אך ללא ספק גם בזכות הארוח החם והנדיב של אנשי היקבים בהם ביקרנו. אחרי ביקור ביותר מעשרה יקבים וטעימת יותר מ 90 ינות ריזלינג ניסיתי להבין את סוד הקסם שבריזלינגים הנפלאים מאיזורי המוזל והריינגאו.

נראה כי הסוד טמון בשילוב יחודי של תנאי קרקע וסביבה שצירופם הנדיר לא מתקיים באף מקום אחר עלי אדמות. גבעות בעלות שיפועים חדים הפונים לדרום, השתקפות השמש במי הנהר המסייעת לשמור על האור ולשמר את הטמפרטורה הדרושה לגפנים לצמוח, אבני הציפחה הפזורות באורח פלא בכרמים ומסייעות לשמר את חום השמש במשך הלילה, האדמה הסלעית המאלצת את הגפנים להעמיק שורשים כדי למצוא מים ומינרלים בבטן האדמה, וקיץ ארוך ולא גשום המאפשר בציר מאוחר. כל אלה מהווים שילוב יחודי של תנאים המסייעים ליננים המוכשרים של האיזור להפיק מענבי הסביבה את ינותיו הנפלאים.

אירועים קרובים
סדנת יינות לבנים
17-04-2024 19:00
סדנת יין אשר מתמקדת בעולם היינות הלבנים מהארץ ומהעולם, מהכרם ועד הבקבוק
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 3 + 3 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות