נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
2174
פרסומות...
תעלומה בסנט אמיליון
תעלומה לא פתורה
מאת: גינוסר יוסי
פורסם ב 29.10.2019

 

תעלומה בסנט אמיליוןתמונה מאתר www.pexels.com

היינו אז צעירים ויפים (אם לא אני, לפחות בת זוגתי) מאוהבים אחד בשנייה וגם בטעמים של צרפת. נודדים מיקב ליקב באזור סנט אמיליון שבבורדו, מבושמים ומצחקקים. היינות שטעמנו היו מלאי פרי וגוף, חושניים כמעט, אבל אחד מהם, עלה על כולם. היינו תפרנים באותה עת, אבל כסף לבקבוק יין טוב תמיד היה (גם אם זה היה אחד בלבד...) וקנינו בקבוק מהיין הנפלא ההוא. כשחזרנו ארצה, התאוותי מאוד לטעום שוב מהיין ולבדוק, האם דינו יהיה כדין היין מהסיפור המפורסם של הברון רוטשילד. כאשר שאלו אותו "מהו היין הטוב ביותר ששתית בחייך?" ענה שהוא שתה אותו כשהיה בן 16, בפיקניק רומנטי ביער ארדן, עם נערה בה היה מאוהב. איזה יין בדיוק זה היה? הוא לא זכר, אבל הוא משוכנע שהוא היה יוצא מן הכלל... שאלתי את עצמי, האם גם במקרה זה היתה זו האווירה והקסם באוויר שגרמו ליין להיות נפלא כל כך? פתחנו את הבקבוק שרכשנו בארוחת ערב רומנטית לרגל יום נישואינו הראשונים. כשחלצתי את הפקק, עלתה בשומת היין והציפה את המקום. היין היה נפלא, לא פחות טוב מזה שטעמנו בעת ביקורנו בסנט אמיליון. וואוו, איזה ערב היה זה!. אולם ממרחק הזמן והשנים הרבות שחלפו, אני שוב סקפטי, האם אכן היה זה יין נפלא כל כך? הרי גם באותה ארוחת ערב רומנטית לרגל יום נישואינו האווירה היא זו שדיברה והפרומונים מלאו את האוויר לא פחות ממולקולות ניחוח היין. במהלך השנים בקשתי לקנות את היין שוב, אך לצערי היקב נסגר והתעלומה נשארה בלתי פתורה.

לאחרונה, קבלתי הזמנה לטעום בלונדון את יינות סנט אמיליון של הבצירים 2015, 2016. תעלומת היין המדהים כפתה עלי כמעט לארוז מזוודה קטנה ולצאת ללונדון.

יקבי גראז'

תעלומה בסנט אמיליוןChâteaux Cheval Blanc - מהיקבים הבולטים בסנט אמיליון // צילום: אנה בסדובסקי

סנט-אמיליון הוא אחד ממחוזות היין המהוללים של בורדו. יינותיו מורכבים בראש ובראשונה על ענבי המרלו, אליהם מצטרפים בעיקר ענבי הקברנה פרנק. ההיסטוריה של סנט אמיליון ארוכה במיוחד והאזור היה מרכז לייצור יין כבר במאה הראשונה לספירה בתקופת הרומאים. מרכזו של המחוז הוא הכפר סנט אמיליון (Saint-Émilion), ממזרח לבורדו, כפר עתיק ושמור היטב, שהוכרז כאתר מורשת עולמית, עם רחובות צרים ותלולים וכנסיות רומנסקיות מרהיבות. היינות מוגדרים כ AC - appellation contrôlée אשר הוא הוא כינוי מקור המוגדר ומוגן לפי החוק.

ה AC בסנט אמיליון מחולק לשלוש דרגות:
* פרמייר גראן קרו קלאסה - Premier Grand Cru Classe – זוהי דרגת הסיווג הגבוהה ביותר ובתוכה קיים מדרוג פנימי נוסף, בין אחוזות בדירוג A, לבין אחוזות בדירוג B.

* גראן קרו קלאסה - Grand Cru Classe – רמת הדירוג השנייה.

* גראן קרו - Grand Cru –הדרגה הנמוכה ביותר.

דרגות האיכות הנ"ל מסייעות בזיהוי טיב היין, אבל ישנם יקבים שמייצרים יינות טובים מהדירוג בו הם מצויים. יש יקבים שבחרו כלל לא להיות מדורגים. אופנת "יקבי הגראז'" הגיעה גם לסנט אמיליון וחלקם מייצרים יינות מעולים, אם כי בהיקפים קטנים. יינות אלו מורכבים בעיקר ממרלו, ומתיישנים בחביות עץ אלון חדשות. ליינות אלו טעם עשיר ומרוכז יותר (מזכיר עולם חדש), ומחירם גבוה בדרך כלל. סנט אמיליון הוא אחד המקומות הטובים ביותר עבור רוכשי יין המחפשים את היינות הנותנים את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף. היין מגיע במגוון רחב של סגנונות, החל ביינות עשירים, בשלים, מרוכזים, נועזים, נהנתנים ועד יינות מסורתיים יותר, רעננים יותר, בעלי גוף בינוני. כמה מהיקבים הבולטים הם Châteaux Cheval Blanc, Ausone, Angélus, Figeac ,Pavie.

הטעימה בלונדון

תעלומה בסנט אמיליוןצילום: יוסי גינוסר

בטעימה השתתפו 29 יקבים, אשר הטעימו את הבצירים 2015, 2016. להלן כמה מהמומלצים שבהם. לצד כל יין רשמתי את הציון שנתתי ליין בטעימה, והציון אותו הוא קיבל מהמדרגים הבינלאומיים:

Chateau Faugeres 2015 - צבע ארגמן עמוק. בעל ריח של שזיפים, דובדבנים ופירות יער שחורים. טעמים של פרי בשל, הגוף עשיר, שופע ומתובל ורעננות מקסימה. ציון 93 (RP 92).

Château Fleur Cardinale 2015 - צבע סגול עמוק, בעל ריח של סיגליות ודובדבנים. החיך בינוני עד מלא, עשיר וקטיפתי עם הרבה שכבות ואורך נהדר. ציון 92 (RP 92).

Château Grand Corbin - Despagne 2016 - אקזוטי, מתפוצץ מטעמי פטל ושזיף. גוף בינוני, סיומת ארוכה. ציון 93 (WS 90).

Château Grand Pontet 2016 - צבע ארגמן עד סגול, ריח פטל שחור, בעל גוף בינוני עד מלא, עם גימור ארוך ומינרלי. ציון 93 (RP 94).

Château Grand Pontet 2015 - בעל ריח עשיר ומורכב. החיך בעל גוף בינוני עד מלא ואורך מרשים. נפלא. ציון 94 (RP 91-93).

איך אפשר לקנות?

תעלומה בסנט אמיליוןצילום: יוסי גינוסר

יינות בורדו טובים אפשר לקנות לאחר הפצת היין לחנויות או ברכישה עתידית, עוד בטרם שחרורם מהיקב. ברכישה עתידית, מדובר על יין בתהליך עשייה, אשר ענביו נבצרו לפני שישה חודשים בלבד ואשר יבוקבק רק בעוד כשנתיים. התשלום מתבצע במזומן בעת הזו, אך רק בעוד כשנתיים, כשהיין יבוקבק – יועבר לקונה. בדרך כלל, בחודש אפריל שלאחר הבציר מתקיימת טעימה של מבקרי היין, כאשר רוברט פארקר, בכיר מבקרי היין, מפרסם את ציוניו בחודש מאי. היקבים מתקנים את מחירי היין על פי הציונים שקבלו ומשחררים נתח ראשון לסוחרים ולאחריו – בהתאם לקבלת הפנים לנתח הראשון, נתח נוסף, גדול יותר.

קיימים מספר סיכונים ברכישה עתידית של יינות:
* חלק ממדרגי היין נזהרים לתת ציונים ליין כל כך צעיר. לדוגמא, המגזין Wine Spectator טרם פרסם את ציוניו לבציר 2017 בבורדו ואילו רוברט פארקר פרסם את ציוניו רק בטווחים ולא בערכים מוחלטים. כתוצאה מכך הלקוח רוכש את יינותיו במידה מסויימת בעיניים עצומות.

* קיים סיכון שלמרות ציון טוב של המדרגים, היין הסופי לא יהיה ברמה שאותה צפו המדרגים לפני שנתיים.

* קיים סיכון של פשיטת רגל של הסוחר.

* לעיתים רכישה באתרי אינטרנט לא מוכרים מוסיפה סיכון של רמאות.

* לעיתים היקבים מוציאים את היינות העתידיים במחירים שהשוק לא יכול לתמוך בהם. כאשר היין משוחרר לצרכן, מחירו יורד והוא נמכר במחיר יותר זול ממחירי היינות העתידיים שנרכשו שנתיים קודם לכן.

עם זאת, לרכישה עתידית קיימים מספר יתרונות:
* זו דרך לרכוש יינות מבוקשים שיהיה קשה למצוא אותם מאוחר יותר.

* ברוב המקרים, מחירם של היינות עולה משמעותית לאחר שחרורם לשוק. הסוחרים מוכנים למכור את היינות העתידיים במחיר נמוך, כיוון שעלויות המימון מעיקות עליהם. הצרכן שמשתתף עם היקב בעלויות המימון באמצעות הרכישה העתידית, מרוויח מהעסקה, כמו גם היקב.

לאחרונה החלה רשת "דרך היין" במכירת יינות עתידיים של בציר 2017. אין זו מכירה עתידית "אמיתית" כיוון שהיינות כבר שוחררו לשוק ויועברו לרוכשים בשבועות הקרובים (ולכן גם המחירים גבוהים יותר ממחירי מכירה עתידית). יחד עם זאת, הצרכן גם נמנע מרוב הסיכונים שמניתי לעייל שברכישת יין עתידי וזוכה ליתרון שברכישת יין בורדו מבוקש, במחיר נוח, שיתכן ולא היה מגיע כלל לישראל.

ומה באשר לתעלומת היין המדהים אותו שתיתי לפני שנים רבות? אני מצטער לבשר כי לא חוויתי את אותה חווייה שוב, במהלך הטעימה בלונדון. האם החייך התעדן ויין אשר ריגש אותי בעבר כבר לא מרגשני היום? האם היה זה "תעתוע הברון רוטשילד" אשר הקרין את ההתרגשות מהאירוע המיוחד גם על היין? לאל היין פתרונות. רק זאת אדע, שיש תעלומות שאין צורך לפתור...

לבלוג של יוסי גינוסר: yossi-ginossar.co.il

אירועים קרובים
בית פתוח: ספרד | 2024
25-04-2024 17:00
יום חמישי 25.04.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 26.04.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 1 + 3 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות