נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
14811
פרסומות...
טעימת קוניאק עד הבית
כולנו כבר התרגלנו שכל הקניות מגיעות לנו עד הבית החל מכורסה ועד מעשנה. כולנו התרגלנו לכך שהאוכל מגיע מהמסעדה עד הבית והיין מגיע מהחנות לסלון. אבל כיצד מתנסים בחוויות אלכוהול חדשות מבלי לקנות בקבוק שלם? איך משחזרים את טעימות האלכוהול באמצעות הדרכת מומחה?
מאת: יוסי גינוסר
פורסם ב 03.01.2021

רוב חנויות היין והאלכוהול הפסיקו את טעימות היין שהתרגלנו לפקוד ואהבנו כל כך. יחד עם זאת, ישנן חנויות ומרכזי לימוד יין שגודלן מאפשר עדיין טעימות יין בתנאים בטוחי קורונה, כמו הבתים הפתוחים שמקיים "איש הענבים" וסדנאות לטעימת יין ואלכוהול אותן הוא מציע.

אבל כיצד טועמים יין ואלכוהול בבית? מסתבר שהצורך הוא אבי ההמצאה. בתקופה זו כאשר אנחנו עדיין מוגבלים בבילוי מחוץ לבית, קמו עסקים שונים שמציעים חווייה חדשה של טעימת אונליין.

ישנן חנויות אשר מציעות ערכת טעימות עד הבית, כגון "ישראלים טובים" אשר שולחים ערכת קוקטיילים כולל כוסות ותבלינים יבשים לערבוב. החנות האינטרנטית SPICEHAUSE אף היא מציעה מארז של  6 או 9 סוגי קוקטיילים בגודל אישי של 200 מ״ל וקישוטים מיובשים. BUYME מציעה ערכת טעימות ויסקי סינגל מאלט המכילה 5 בקבוקונים בנפח 50 מ"ל ממזקקות נבחרות, כאשר לכל מזקקה גלויה מפורטת עם רשמי טעימה. מועדון הוויסקי הישראלי מציע מבחר מארזי בקבוקי מיניאטורות וויסקי . בכל מארז חמישה בקבוקונים של 50 מיליטר כל אחד ולכל מארז סיפור משלו.

אבל כיצד ניתן לשחזר את חוויית ההדרכה והלמידה בבית? בית הספר ליין W ארח שפים לטעימת יין אונליין לפני מספר חודשים. הטעימה כללה שישה יינות שנבחרו על ידיהם, והשפים ספרו על התאמת היינות לאוכל שלהם. המשתתפים בטעימה קבלו עד הבית מארז הכולל את היינות והוזמנו להתחבר בשעה יעודה עם יינות מצוננים, כוסות ומגש גבינות. M&H שולחת לבית מארז הטעימות הכולל 4 סוגי וויסקי שונים. כל משתתף מקבל קישור לסדנה בה נטעמים הוויסקים השונים באופן מודרך. יקב לה-פורה בלאנש מציע ערב טעימות יין בשידור חי של 5 יינות היקב בליווי הסברים ציוריים יחד עם היינן הראשי של היקב ברונו דרמון.

לאחרונה השתתפתי בטעימת קוניאק מודרכת של חברת ODV אשר מייבאת קוניאק מבתים קטנים ואיכותיים.

"הבתים הקטנים"

"בניצחון, אתה זכאי לקוניאק, במפלה, אתה זקוק לו"- נפוליאון בונפארטה

הבתים הקטנים היא מגמה חדשה יחסית (התחילה אחרי מלחה"ע ה-2) במהלך ה-400 שנה בהן מייצרים קוניאק. באזור קוניאק יש לא מעט יצרנים, אבל הם מוכרים את כל תוצרתם לבתים הגדולים. רק למעטים מהם יש להם את היכולת להתנתק מהחוזים (הדרקוניים בדרך כלל) שחתמו עם הבתים הגדולים ולפתח מותג משלהם. נציג של בית גדול אשר מגיע ליצרן, טועם את הבציר האחרון ומחליט אם לרכוש ממנו. במידה וכן, היצרן חייב למכור לו את כל תוצרתו. החוזה הוא חד צדדי: ליצרן אין זכות למכור לבית אחר חלק או את כל תוצרתו בשנה מסויימת. יצרן "מצליח" הוא אמנם כזה שכל תוצרתו נרכשת על ידי בית גדול, אך במקרה זה, נאסר עליו חוזית לשמור כמה חביות לעצמו. ללא רזרבה ליישון, בית אינו יכול להיקרא "בית קוניאק". את חביות הבציר שרכש הבית הגדול על היצרן ליישן במשך שנים רבות עד שיוכל להעביר אותו לרשות הרוכש.  כתוצאה מכך, מרתפיו של היצרן הקטן מלאים בחביות שאינן בעצם שלו. באופן זה, מונעים הבתים הגדולים את הקמתם של מותגים עצמאיים ומתחרים בקרב הייצרנים. אופי הקוניאק המיוצר על ידי הבתים הגדולים הוא זה שקבע המאסטר בלנדר ומהווה תערובת של טרוארים. האופי הייחודי של הבתים הקטנים נבלע בבלנדים האימתניים של הבית הגדול. בטעימת קוניאק של בתים קטנים ניתן לחוש בהבדלים מובחנים בין הבתים. בית גדול יידע בדרך כלל לייצר בלנד טוב, אבל אין לו אופי יחודי, כיוון שהוא מורכב מכל כך הרבה טרוארים שונים. מאפיין נוסף של הבתים הגדולים הוא העלות של מוצריהם אשר נועדה בין השאר לכיסוי העלויות הכבדות של פרסומת ושווק.

דימה מושקוביץ ויולי קוסנובסקי, שני אנשי היי-טק, תרים אחר אזוריה הכפריים של קוניאק כבר למעלה מעשור. הם גילו את "הבתים הקטנים" והתאהבו בהם. מאז הם נוסעים מידי כמה חודשים לטעום ולגלות יצרנים קטנים נוספים. השניים מביאים כעת לישראל כ-11 "בתים קטנים" וייחודיים מקוניאק. את הקוניאקים אפשר לקנות באתר www.odv.co.il. הקוניאק המיובא על ידם אולי לא יהיו זול אבסולוטית אבל ודאי יחסית. הם מוכרים קוניאק שמיושן 20-40 שנה במחיר של 600-700 שקלים. קוניאק בן 50-60 שנים יכול לעלות כ-1,200 שקלים.

טעימת קוניאק מופלאה

ערכת הטעימה של קוניאקים- ODV

ערכת הטעימה של קוניאקים- ODV

קבלתי מארז של 6 בקבוקונים, 50 סמ"ק כל אחד, של קוניאק באיכות XO (היישון המינימאלי ע"פ חוק הוא 10 שנים, אך כל הקוניאקים שבטעימה הם בני לפחות 20 שנה).

להלן הרשמים מהטעימה:

Cognac Leyrat Fins Bois- ריח פרחוני נפלא ועדין. יורד בגרון חלק. אלגנטי ולא ארוך.

Jacque Denis 1er Cru du Cognac - ריח עוצמתי, עמוק, עשיר ומאוזן. חלק ובעל טעם ארוך ומתמשך לאחר הבליעה. קוניאק קלאסי.

Couprie 1er Cru du Cognac - קוניאק פירותי עם ניחוחות מעושנים. טעם עמוק שמתפשט בפה, מחליק בעדינות בגרון. פשוט נפלא. קוניאק מרגש.

Chateau de Montifaud Petit Champagne - בן 30 שנה לפחות. טעמי קרמל ועשן. עדין מאוד, מאוזן והרמוני. אורך מרשים בפה.

Paul Giraud 1er Cru du Cognac - קוניאק בן 25 שנה. וואוו, איזו מורכבות באף. בחייך מתפשט טעם הדרי עדין שמתמשך בפה עוד ועוד. אלגנטי ואצילי. פשוט נפלא.

Dudognon 1er Cru du Cognac - וואוו. פשוט נפלא. לדעתי הקוניאק הכי טוב בטעימה. לכן אני חייב לספר לכם על גברת דודוניון והקוניאק המפואר שלה.

 

דודניון- הילדה שנכנסה לנעלי אביה

Dudognon

במחוז קוניאק, כאשר בן מתחתן, הוא נשאר בבית וממשיך את האב בייצור קוניאק. כאשר בת מתחתנת, היא עוברת לגור בבית בעלה ומחליפה את שם משפחתה לשם משפחת הבעל. במשפחת דודניון, למרבית הצער, לא נולד בן. מאדאם קלודין, הבת, למדה את סודות ייצור הקוניאק מאביה, התחתנה ובניגוד מוחלט למסורת, נשארה עם השם ועם האחריות לייצור של 10,000 בקבוקים בשנה. המשפחה מייצרת קוניאק משנת 1776 ומאדאם קלודין דודניון ממשיכה במסורת המשפחה בדקדקנות.  רוצים דוגמא? אביה לימד אותה להסיק את הלומביק בגז. זאת מתוך הנחה שהחימום המסורתי בעץ ופחם קשה יותר לאישה. כאשר הוא הלך לעולמו, הפתיעה קלודין והסבה את הסקת הלומביק בחזרה לעץ ופחם. דודניון הוא מהבתים הבודדים שעדיין עושים זאת. היא גם נמנעת מהוספת קרמל לקוניאק, המקובל בקרב היצרנים הגדולים. כתוצאה מכך, המשקה המיוצר על ידה בהיר בצבעו ומתיקותו המדומה נובעת מפרי טבעי. האם קלודין דודניון, הנערה שנכנסה לנעלי אביה פיתחה  קוניאק בעל אופי נשי? איני בטוח, אולי היו אלו אדי האלכוהול שערפלו מעט את דעתי, אולם ה- Dudognon- Reserve des ancetres שטעמתי, קוניאק בן 30 שנה, היה רך, עגול ואלגנטי. אבל איזו עצמה!

ולסיכום?

ישבנו בסלון, כאשר סרטון הוידאו של הטעימה המודרכת ברקע וקולו של דימה מושקוביץ מספר באריכות על כל יקב. אחרי מספר דקות של טעימות, קולו של דימה דעך קמעה וקולות הצחקוק התגברו. אין כמו אלכוהול טוב לבונדג' משפחתי. הבקבוקונים נמזגו ונמזגו שוב, והטעימה התרחקה מהאופי המדעי שתכננתי לה והתקרבה לעונג הדוניסטי צרוף. מי אמר שאי אפשר להנות בתקופת הקורונה? ברוכה הבאה 2021!

http://www.yossi-ginossar.co.il/

אירועים קרובים
בית פתוח: ספרד | 2024
26-04-2024 13:00
יום חמישי 25.04.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 26.04.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 3 + 6 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות