נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
5554
פרסומות...
יוון מעצמת יין
תעשיית היין היוונית היא מיסודות ענף היין העולמי ועדיין לא זכתה להכרה הראויה. מאות זנים מקוריים והון משמעותי שהושקעו בעשרים השנים האחרונות מחזירים עטרה ליושנה. כתבנו לענייני יין עולמי שלמה גרדמן חזר מסיור יקבים מיוון ומביא רשמיו. לגזור ולשמור לקראת הסיור הבא שלכם למעצמת היין היוונית!
מאת: גרדמן שלמה
פורסם ב 20.10.2021

יוון מעצמת יין

בית האחוזה של יקב Argatia Winery  //  צילום: שלמה גרדמן

השעה היתה כבר קרוב ל 16:30 אחר הצהריים כשעצרנו בפתחו של בית אחוזה בלב חלקת גפנים קטנה. זה היה אמור להיות היקב השלישי בסיורנו שהוקדש לביקור במיטב יקבי איזור היין נאוסה (Naoussa) שבצפון יוון, אך הבית בכתובת אליה הגענו (בהמלצת מנהלת האירוח של מלוננו בסלוניקי שאחיה סומליה מדופלם) נראה יותר כבית מגורים טיפוסי מאשר יקב.

דקות אחדות לאחר שצלצלנו בשער האחוזה יצא לקראתנו איש מבוגר ששערותיו הלבנות התבדרו ברוח וברך אותנו לשלום, אך מיד הבחנו כי לא ציפה להגעת אורחים בשעה "מאוחרת" שכזו. כשנכנסו לביתו הציג לנו את בנו ונתן לנו להבין שהוא היינן של היקב. הצעיר מיהר להתנצל והסביר שהוא ממהר לפגישה שנקבעה לו זה מכבר. המבוגר הושיב אותנו ליד שולחן האוכל שבמטבח וביקש שנמתין כמה דקות כדי שיוכל לקרוא לאשתו. די ברור היה לנו כי "נפלנו" על האנשים הללו בעיתוי לא מוצלח וכי המבוגר מזעיק את אשתו כדי ש...תכין לנו כוס תה לפני ש"יתפטרו" מאיתנו בנימוס. כשהופיעה אשתו נוכחנו כמה טעינו בהבנת הסיטואציה.

ד"ר הרולה ספינתירופולו, אגרונומית בעלת תארים בחקלאות ואנולוגיה מאונ' אתונה היא אחת המומחיות הגדולות לגידול גפנים ביוון ועוסקת במחקר מתמשך של זני ענבים יווניים. היא אף זו שחיברה את הספר 'זני הגפנים המעובדים ביוון" ומשמשת כיועצת ליקבים רבים באיזור נאוסה. בשנת 2000 החליטה להקים את היקב הביתי ביחד עם בעלה פנאגיוטיס ג'ורג'יאדיס Panagiotis) Georgiadis), [זה שקיבל את פנינו] אשר שימש באותה עת כ...מנכ"ל איגוד יצרני היין בצפון יוון. עוד נחזור להרולה החביבה ולינות שלה מאוחר יותר, אך העובדה שאשה מרשימה וחשובה לתעשיית היין ביוון כמעט ואינה מוכרת מחוץ לאיזור מגוריה היא אולי דוגמא מייצגת לתעשיית היין היוונית שאינה זוכה כיום להכרה עולמית.

איזור נאוסה הנמצא כשעה נסיעה מערבה מסלוניקי הוא אחד מאיזורי היין החשובים של יוון. כיום, יוון אינה מוכרת כמעצמת יין, אך במבט היסטורי היא אחת המדינות הוותיקות ביותר בייצור יין ובין המדינות הראשונות לייצור יין באירופה. יוון היא גם בית לכ 200 זני ענבים, רובם יחודיים לה. בנאוסה 90% מהכרמים מוקדשים לזן האדום הידוע בשם קסינומברו (Xinomavro) והוא הזן שעמד במרכז ביקורינו במיטב יקבי נאוסה.

Dalamara winery

יוון מעצמת יין

היינות שטעמנו בחצר יקב Dalamara  //  צילום: שלמה גרדמן

כשהגענו לפתחו של יקב דלמארה קיבל את פנינו בלבביות רבה קונסטנטין דלמארה הידוע בכינויו "קוסטיס". יקב דלמארה הממוקם בפאתי העיר נאוסה ושייך למשפחת דלמארה העוסקת ביצור וזיקוק יין מאז 1840. כיום מנהל את היקב קוסטיס השייך לדור החמישי של המשפחה ונחשב לאחד היננים הצעירים והמבטיחים ביוון. קוסטיס לא מהסס לבצע תהליכים יצירתים בינותיו ואף מוביל את מהפיכת הגידולים האורגניים של היקב. היקב מייצר כ 45,000 בקבוקים בשנה כולל ינות לבנים ואדומים מזנים שונים. בחצר היקב, בפינה מוצלת המשקיפה על כרמי היקב ישבנו וטעמנו ממגוון יינות היקב:

Thoos 2020 - צבעו זהוב (כהה יחסית ליין צעיר שכזה), באף ריחות של סיגליות, לימוניות בולטת ומעט מינרליות. בפה קיבלנו טעם מתקתק המזכיר אשכולית עם חמיצות גבוהה יחסית וקצת מליחות ברקע. עשוי 85% מזן האסרטיקו ו 15% מזן מקומי בשם Preknadi.

Kapnistos 2019 - צבעו זהבהב קש, חלל האף מתמלא בריחות מתקתקים של יערת הדבש בשילוב וניל ופרחים. הפה מורכב ורב שכבתי. עשיר בטעמי פירות לבנים כדוגמת מלון ואפרסק בתוספת וניל וחמאה ומעט עשן ברקע. מזכיר שרדונה, אך עשוי בעיקר מאסרטיקו בשילוב זן יווני בשם Malagouzia. היין מעניין, מיוחד ואיכותי וכך הוא מחליק לו בגרון עם סיומת ארוכה ונעימה. זהו היין המשמש דוגמה טובה לכישוריו של קוסטיס כינן ולניסוים המיוחדים שהוא מבצע בתהליכי היצור. משמעות שמו של היין ביוונית הוא "מעושן" ואכן היין הלבן הזה יושן (ללא תסיסה מאלולקטית) 9 חודשים בחביות (80% מהן ישנות ו 20% חדשות) שלא מולאו עד תומן ואיפשרו ליין שטח מגע גדול יותר עם חמצן. התוצאה כאמור מעניינת למדי.

Merle 2020 - עברנו לינות האדומים ופתחנו במרלו שצבעו אדום בהיר. באף ריחות דובדבנים אדומים מעט חמצמצים. בפה קיבלנו יין צעיר, רענן עם חמיצות גבוה. יין טרי ונחמד אבל לא מרשים כקודמו.

Ayehoros 2020 - צבעו אדום בהיר כדוגמת ינות פינו נואר אך באף קיבלנו ריחות שונים מפינו בעיקר עגבניות בשלות, אוכמניות חמוצות ומעט עשבוניות. בפה טעמים מתקתקים של דובדבנים אדומים וחמיצות גבוהה. מדובר ביין מורכב אך עדיין צעיר מדי לשתיה. עשוי 80% מענבי קסינומוורו (Xinomavro) ו 20% מרלו.

Naoussa 2019 - יין העשוי מענבי קסינומוורו בלבד. צבעו אדמדם, באף ריחות של סוכריות מתקתקות / חמוצות ובפה שוב טעמים המזכירים סוכריה חמוצה בשילוב טעמי פירות יער בעיקר פטל. היין יושן 6 חודשים בחביות אך עדיין טאני מאד ומוקדם מדי להנות ממנו במיטבו.

Naoussa 2018 - דומה במרכיביו ליין הקודם, אך ותיק ממנו בשנה. למעשה מדובר ביין חדש שזו שנתו הראשונה. באף קיבלנו ריחות של מיץ רימונים עשיר בשילוב ריחות של רסק עגבניות ובפה טעמים עשירים של מיץ רימונים משולב בטעמי דובדבנים שחורים ופטל. מוכן יותר לשתייה, אך גם הוא צעיר מדי כדי ליהנות ממנו במיטבו.

Paliokalias 2017* - יין הדגל של היקב ואכן היה הטוב ביותר מכל מה שטעמנו. צבעו אדום-סגול כהה. האף מתמלא בניחוחות רבים כולל אוכמניות, פירות יער, שזיף, דובדבנים בשלים ותבלינים. בפה, עגבניות בשלות בשילוב פטריות, זיתים וטבק המוסיפים עומק ומורכבות. יין איכותי מאד, עשיר בטעמים עם טאניות נמוכה, גוף מלא ומרקם קטיפתי.

אחרי הטעימות בחצר היקב התעקש קוסטיס לקחת אותנו לביקור ביקב עצמו ושם ליד חדר החביות הצביע בגאווה על תעודה ממוסגרת מסוף המאה ה 19 התלויה על הקיר. למרבה הפתעתינו גילינו כי התעודה כתובה לא רק ביוונית אלא גם... באותיות עבריות מאחר והופקה ע"י סוחרים יהודים שעסקו בסחר היין ושיווקו את יינות האיזור לשווקי העולם במיוחד כאשר מגיפת הפילוקסרה היכתה במיטב כרמי צרפת, איטליה וספרד.

נפרדנו מקוסטיס החביב והמוכשר ומיהרנו לתחנתנו הבאה. שם, בפתח היקב שכל רחבת הכניסה שלו עמוסה בחביות יין ישנות מלאות בצמחי ורדים ריחנים, חיכתה לנו ג'ורג'יה פאונדי בתו של מייסד יקב Foundi. לאחר סיור קצר ביקב ובחדר החביות היפה שלו המתקמנו בחדר הארוח של היקב המשפחתי כדי לטעום מינותיו.

Foundi Estate

יוון מעצמת יין

חדר הטעימות של יקב Foundi Estate  //  צילום: שלמה גרדמן

משפחת פאונדי הגיעה לאיזור נאוסה כבר בשנת 1914. ג'ורג' פאונדי ובנו תאודור החלו לגדל גפנים מזן קיסנומאוורו כבר ב 1930. בנו של תיאודור, ניקולס, הגדיל את אחזקות הכרמים של המשפחה, אך רק בשנת 1992 הקימו את היקב המשפחתי. בשנת 1996, הצטרף אחיינו, דימיטריס זיאניס כיינן לאחר שסיים את לימודי האנולוגיה שלו בצרפת. כיום מייצר היקב 3 ינות לבנים, 3 אדומים ואחד רוזה. 90% מזן קסינומברו והיתר מזני מרלו ולמבזיה. בסה"כ מייצר היקב כ 50,000 בקבוקים בשנה.

הכרמים של Foundi Estate נטועים על מדרונות תלולים בכפר Strantza

Foundi White 2019 - צבעו צהבהב בהיר, חלל האף מתמלא בריחות של ורדים ויערת הדבש. בפה טעמי פרי האפרסק בשילוב תות שדה. למרות שנראה כי זהו יין לבן לכל דבר מדובר ביין העשוי 60% מענבי קסינומברו אדומים שהופרדו במהירות מקליפתם בשילוב 40% ענבי מלבזיה.

Trygias Foundi 2018 - עוד יין לבן העשוי מענבים אדומים ובמקרה הזה אפשר בהחלט להתייחס אליו כ Blanc de Noir. באף קיבלנו ריחות מתקתקים של יערת הדבש ותבלינים. בפה טעמנו מתיקות עדינה של מלון ומשמש עם מעט וניל ואגוזים. היין יושן 7 חודשים בחבית ועוד 6 חודשים בבקבוק לפני ששוחרר לשוק.

Rose 2019 - צבעו ורוד כתום. באף קיבלנו ריחות מתקתקים של סוכריה חמוצה מעורבים באשכולית, פלפל ועשבוניות. הטעמים בפה די המשיכו את מה שחשנו באף. יין צעיר, רענן עם מתיקות נעימה וחמיצות גבוהה יחסית. ענבי הקסינומברו שמהם נעשה היין הושרו למשך 24 שעות על קליפותיהם לפני שעברו לשלב התסיסה.

Onirikos 2007 - יין שצבעו אדום עם נטייה לכתום המצביע על גילו. באף קיבלנו ריחות של עגבניות מבושלות ובפה אותה חמיצות מיוחדת האופינית לקסינומברו ומזכירה דובדבנים חמצמצים ותות שדה. היין הספיק להתיישן והיה עגול, מאוזן עם חמיצות עדינה ולא טאני. כאן הזכירה לנו ג'ורג'יה כי אנשי היקב מודעים לעובדה שהיינות המיוצרים באיזור מגיעים לשיאם רק אחרי מספר שנות התיישנות. לכן אנשי יקב Foundi נוהגים ליישן את יינותיהם שנה בחביות ועוד כשנתיים-שלוש בבקבוק לפני שמוכרים אותם. הם גם שומרים מלאי יינות מתיישנים שימכרו אחרי שהתיישנו 10-20 שנה ביקב.

Naoussa 2016 - צבעו אדום-חום בהיר, באף ריח העגבניות הבשלות האופייני כל כך לזן הקסינומברו. היין העשוי כולו מענבי קסינומברו מכרמים נבחרים הנמצאים בגובה 170 מ' באזור רמניסטה. הטאנינים העשירים שלו התעגלו בעקבות ישון בחביות עץ אלון צרפתי במשך שנה. בפה קיבלנו טעמי רוטב עגבניות עם דובדבנים בשלים ושזיפים אדומים שהשתלבו עם טעמי קפה וקרמל ברקע.

Foundi Estate 2016* - יין הדגל של היקב עשוי מענבים שהגיעו כולם מכרם יחידני הנמצא בגובה 200 מ' באיזור Karaoutsa. באף ניחוח עגבניות בשלות, פלפל ועשבוניות עשירה. בפה קיבלנו טעמים המזכירים את טעמיו העשירים של הנביולו, תות שדה רב שכבות ועדיין מעט טאני, טעמי פלפל לבן וסיומת ארוכה.

Argatia Winery
יקב ארגאטיה הוקם בשנת 2000 על ידי פנגיאוטיס ג'ורג'יאדיס, מנכ"ל איגוד יצרני היין בצפון יוון ואשתו ד"ר הרולה ספינתירופולו, אגרונומית, המתמחה בגידול גפנים. את הזוג הזה כבר הזכרתי בתחילת הכתבה ועתה הגיעה העת להכיר את היינות של היקב המייצר בסה"כ שלושה יינות. כל היצור הוא אורגני וכמות היצור מסתכמת בכ 15,000 בקבוקים בשנה.

Haroula 2019 - צבעו זהוב. באף הרחנו צרור פרחי סיגליות ויערת הדבש. בפה טעמי וניל, אפרסק ואשכולית. מזכיר שרדונה אבל עם חמיצות גבוהה בסגנון שאבלי. היין עשוי 60% ענבי זן יווני לבן בשם Malagousia בנוסף ל 30% Asyrtiko ועוד 10% Xinomavoro. גם היין הזה נעשה בצורה דומה לתופעה האופיינית ליקבי נאוסה והיא הוספת יין אדום שהופרד מקליפותיו ליין הלבן.

Haroula Red 2019 - צבעו אדום ארגמן, ריחו כשל עלי דפנה. חלל הפה מתמלא בטעמי דובדבנים בשלים, עם חמיצות בינונית וטאניות נמוכה יחסית ליינות קסינומברו אחרים ששתינו. הסיבה היא ככל הנראה ערבוב היין העשוי 80% מזן הקסינומברו עם שני זנים מקומיים 10% Negkoska ועוד 10% Mavrodapnhe. ה Negkoska והקסינומברו עוברים תסיסה ביחד בעוד ה Mavrodapnhe מצטרף אליהם בסיום התסיסה האלכוהולית.

Naoussa 2016 - היין השלישי של היקב עשוי מ 100% ענבי קסינומברו מובחרים המגיעים משתי חלקות של היקב. ריחו כריח עגבניות בשלות האופייני כל כך לזן הקסינומברו בשילוב ריחו של שמן זית. טעמיו מזכירים רסק עגבניות בשילוב דובדבנים בשלים. ליין חמיצות גבוה יחסית אך גם כאן הטאניות נמוכה בהשוואה לינות קסינומברו אחרים. היין התיישן בחביות במשך 12 חודשים חציים חביות אלון צרפתי וחציים אלון אמריקאי.

Naoussa 2013* - אותו היין כמו הקודם רק מבוגר ממנו ב 3 שנים. צבעו אדום נוטה לחום. באף קיבלנו ריחות עשבי תיבול, טימין, פלפל לבן ופטריות. בחיך טעמנו יין עשיר, בעל טעמי דובדבנים בשלים, וניל וחומציות גבוהה. מדובר ביין מאוזן ועגול עם סיומת ארוכה וקטיפתית שגם נראה כי שתינו אותו בשיאו.

עזבנו את נאוסה והמשכנו לסייר בנופיה המרהיבים של יוון ההררית. לאחר כשבוע של טיול בין עיירות ציוריות כגון פפיגו, קסטוריה, מצובו והמנזרים התלויים במטאורה הגענו לאתונה כדי לטוס לאי הקסום סנטוריני.

סנטוריני

יוון מעצמת יין

דוגמא לשיטת גידול הגפנים בסנטוריני שמטרתה להגן על הענבים מפני הרוחות העזות. ברקע ניתן לראות את הגפנים הצמודות לקרקע ללא הדליה  //  צילום: שלמה גרדמן

האי סנטוריני הוא איזור יין מוכר בו מגדלים גפנים כבר מאות בשנים. האדמה בסנטוריני נראית לא מתאימה לחקלאות אך לפני כ 400 שנה התרחשה כאן התפרצות אדירה של הר געש שכיסתה את האי באדמת לבה. אדמה זו עשירה בברזל, סידן ומגנזיום. עם זאת, האדמה דלה ביותר באשלגן וזהו גורם מפתח לרמת החומציות הגבוהה האופינית לאסטרטיקו המקומי.

החומר האורגני באדמת סנטוריני גם הוא נמוך מאוד וזו אחת הסיבות לכך שפילוקסרה לא יכולה לשרוד כאן. בזכות עובדה זו ניתן למצוא כיום בסנטוריני כמה מהגפנים הוותיקות ביותר באירופה חלקן בנות 200 שנה ועדיין מניבות ענבים מצוינים ליין. כדי להתמודד עם הרוחות העזות התוקפות את סנטוריני, פיתחו כורמי האי שיטת גידול ייחודית לפיה מגדלים את הגפנים בצורת סל שבו הענבים נמצאים במרכז והגפנים עצמן ממש צמודות לקרקע כדי שהעלים והענפים הכרוכים בעיגול יגנו על הענבים מהרוחות.

Argyros

יוון מעצמת יין

יקב Argyros בעיירה Thira, סנטוריני  //  צילום: שלמה גרדמן

יקב ארגירוס הוקם בשנת 1903, אך משפחת ארגירוס כבר עסקה בייצור יין במשך עשרות שנים לפני כן. כיום ארגירוס הוא היקב הפרטי בעל שטח הכרמים הגדול בסנטוריני. את היקב מנהלים יאניס ארגירוס ובנו מתיו. היקב החדש נמצא בבנין מפואר ומרשים שהוקם ב 2015. היקב מייצר כ 400,000 בקבוקים בשנה בעיקר יינות לבנים מזני Assyrtiko, Athiri ו Aidani אך התפרסם גם בזכות יינות הקינוח המתוקים שלו הידועים בשם הכללי Vinsanto.

כאן המקום להזכיר את הוויכוח הוותיק הקיים כבר מאות בשנים בין האיטלקים ליוונים בנוגע למקור השם Vinsanto. אנשי טוסקנה המתמחים ביצור יינות בסגנון זה טוענים כי מקור השם וינסנטו משמעו "יין קדוש" אך אנשי סנטוריני משוכנעים כי השם וינסנטו בא לציין יינות שמקורם בסנטוריני. אחרי שטועמים מיינות ה Vinsanto של סנטוריני (העשויים בעיקר מזן האסרטיקו) נראה כי הצדק הוא עם היוונים.

את הביקור ביקב ארגירוס ערכה לנו אליזבט (Elisavet) שהפכה את השהיה ביקב לחוויה אמיתית. התיישבנו בחצר המטופחת של היקב בשולחן המשקיף על אחד מכרמי היקב כשאת תמונת הרקע מספקים חופיה התכולים של סנטוריני והתחלנו בטעימה.

Atlantis White - צבעו צהבהב בהיר וצלול. כשמקרבים את הכוס לאף מקבלים צרור ריחות פירותים הכוללים לימון, אפרסק ואננס. בפה טעמים רעננים של משמש בשל עם חמיצות גבוהה ומעט מינרליות. יין לא יומרני אך נפלא לשתיה בצהרי יום קיץ חם. היין עשוי 90% מענבי אסרטיקו ועוד % 10 משני זנים מקומיים בשם Athiri ו Aidani המאזנים את החמיצות הגבוהה של האסרטיקו והופכים את היין ליותר נגיש. עשוי מגפנים צעירות בנות 15 שנה.

Estate Argyros 2019 - ביין הקודם הזכרתי שהגפנים מהם הופקו היו צעירים ואכן בסנטוריני גפנים בני 15 נחשבים לצעירים מאד. כעת טעמנו יין שנעשה מגפנים בנות 100-120 שנה וההבדל ניכר. באף ריח פירות טרופים אך כאן הלימון הרבה יותר בולט ובנוסף ללימון האף התמלא ניחוחות של צמח ה Lemon Grass (המוכר בישראל בשם לימונית) וגם מינרליות המזכירה אבן צור רטובה. בפה ריכוז פירות מרשים, בטעמי אפרסק, אשכולית, תפוח ירוק ויערת הדבש עם חמיצות בולטת וגם מליחות עדינה.

Estate Argyros 2017 Cuvee Monsignori* - אותו היין כמו קודמו אך עשוי מגפנים בנות 200 שנה!!! חלל האף מתמלא בריחות מינרלים, עשבוניים וכמובן חמיצות לימונית בולטת. בפה טעמי פירות עשירים הכוללים תפוח עץ ואגסים. כאן החמיצות היא ממש במידה הנכונה, שומרת על היין רענן, ומעניין ומונעת מתיקות יתר. היין יושן 11 חודשים בחביות על השמרים המתים (Lees).

Vinsanto 2013 First Release - יין קינוח שצבעו חום קרמל. באף ריחות דבש ומשמש בשל. בפה טעמי אפרסק, דבש ותאנים. יופי של יין שאני פחות מתחבר אליו ברמה הסגנונית אבל מאד מעריך את העבודה העצומה שהושקעה ביצירת המופת הזו. היין שהחלו לייצרו בשנת 2013 שוחרר לשוק רק עכשיו ונחשב "ינוקא" במושגי וינסנטו. כשתלמדו על תהליך עשייתו תבינו איך לוקח כמעט 8 שנים לייצר יין. הוא עשוי מענבי אסרטיקו ושני הזנים המקומים שכבר הזכרתי Athiri ו Aidani מגפנים בנות 200 שנה לפחות. הענבים נבצרו בבציר מאוחר מאד. כמעט חודש לאחר הבציר המקורי והיבול נמוך ביותר. הענבים מיובשים בשמש במשך עשרה ימים. רק אחר כך מתחילה תסיסה טבעית. לאחר התסיסה מתיישן היין שלוש שנים במכלי בטון ואז הוא עובר התיישנות נוספת במשך ארבע שנים בחביות עץ ישנות!

Vinsanto 2001* Late Release - אינני מתפלא מהעובדה כי אנשי יקב Argyros גאים במיוחד בינות הוינסנטו שלהם. יין זה שיצורו החל בשנת 2001 מרשים במיוחד. צבעו חום קרמלי, כהה כמעט כמו שוקולד. באף ריחות עשירים של נוזל סמיך אבל עדיין מזכירים ענבים, שוקולד וקרמל. בפה מקבלים ליקר המורכב מטעמי דובדבנים בשלים, שוקולד וקפה. החיבור בין מתיקות גבוהה לבין חמיצות עזה יוצר יין עשיר, מורכב וטעים. גם היין הזה עבר תהליך דומה לקודמו רק שהפעם יובשו הענבים במשך 12-14 יום, אחרי התסיסה יושנו 3 שנים במכלי בטון ו...16 שנה בחביות! ואוו!

Sigalas

יוון מעצמת יין

היינות שטעמנו ביקב Sigalas  //  צילום: שלמה גרדמן

Domaine Sigalas נוסד בשנת 1991. הכרמים והיקב ממוקמים במישורי העיירה אויה שבצפון האי. כ 20 דונם נמצאים בבעלותם ובגידולם האורגני, ויש להם גם הסכמים ארוכי טווח עם בעלי כרמים אחרים באי.

בנוסף ליינות האסרטיקו עמוסי המינרלים, סיגלאס מייצר מגוון יינות נוספים מזני הענבים הלבנים Aidani ו Athiri, בתוספת הענבים האדומים Mandilaria (המשמשים ליינות קינוח) ו Mavrotragano ליצור יינות "קונבנציונליים". היקב מייצר כ 200,000 בקבוקים בשנה. בפתח היקב הכולל גם מסעדה טובה הנטועה בתוך גינת גפנים יפהפייה חיכה לנו ספיירו למניס (Spyro Lemanis) מנהל האירוח של היקב. ספיירו הושיב אותנו באחד משולחנות הגינה והחל להטעים לנו מיינותיו:

Assyrtiko Santorini 2020 (Blue Label) - צבעו צהבהב קש. באף ריחות מינרלים המזכירים סלע רטוב בשילוב לימונית. בפה כבר ניתן לחוש ביין בעל גוף בינוני-מלא וטעמים של תפוח ירוק וחמצמץ ביחד עם לימוניות גבוהה השולטת ביין הזה. עשוי מענבי אסרטיקו שהתיישנו בחבית על השמרים המתים (Sur lie) במשך 6 חודשים.

Assyrtiko Santorini 2020 (Crimson label) - ההבדל בין היין הזה לקודמו הוא העובדה שהיין עבר תסיסה בחביות ולא במכלי נירוסטה. באף בלטו הפעם ניחוחות הדרים ובנוסף ללימון, גם אשכולית ומנדרינה. בטעמיו היה גם שונה ומורכב יותר. גופו מלא וטעמיו כוללים הדרים בשילוב מינרליות מעניינת ומעט וניל.

Santorini 007 2018* - מספרו של היין אינו קשר לסדרת הסוכן החשאי ג'יימס בונד אלא ל 7 כפרים מהם מגיעים הענבים. צבעו צהבהב זהוב, האף מורכב ומעניין וכולל מליחות המגיעה אולי מרוחות הים החזקות המקיפות את סנטוריני בשילוב ריחות הדרים, וניל ושמנוניות המזכירה חמאה. בפה היין מזכיר לנו שאנחנו באי וולקני עם טעמי פרי הדר משולבים במלח ים ואבן גיר. יין עשיר בעל חמיצות נעימה. יושן 11 חודש במכלי נירוסטה.

Kavalieros 2019 - שיטת היישון המיוחדת של פריס סיגלאס (PARIS SIGALAS) הבעלים והיינן של היקב באה לידי ביטוי ביין הזה עוד יותר מקודמיו. היין יושן על שמריו במשך 18 חודשים במכלי נירוסטה (ולא בעץ כמקובל). התוצאה יין בעל ניחוחות מתכתיים, תבלינים, וניל ובריוש. בפה קיבלנו אפרסק חמצמץ, בשילוב מינרליות גבוהה יחסית. לצערי הפה היה מאכזב לעומת ניחוחותיו המבטיחים.

NYXTEPI 2019 - צבעו זהוב ולהבדיל מקודמיו הוא יושן בחביות. התוצאה מדברת בעד עצמה. בחלל האף ריחות הדרים המתערבבים עם בריוש, וניל וחמאה. בפה קיבלנו משמש דבשי עתיר שכבות (ליין 6 גר' סוכר שיורי) ואותה חמיצות גבוה האופיינית לאסרטיקו. הגפנים מהם יוצר בנות 100 שנה לפחות והענבים נבצרו בבציר מאוחר. היין יושן במשך 18 חודשים בחביות של 500 ליטר. יין מורכב ומעניין אך מבחינתי המוצלח ביותר מבין היינות שטעמנו היה דווקא ה 007.

Santo Wines

יוון מעצמת יין

יקב Santo המשקיף על סנטוריני והאיים שמסביב  //  צילום: שלמה גרדמן

יקב סנטו הוקם בשנת 1947 והוא למעשה קואופרטיב המכיל 1,200 חברים פעילים. היקב נמצא כיום במתחם הכולל מבנה מודרני שהוקם בשנת 2000 ומשקיף על נוף מדהים של האי הגעשי וצוקי סנטוריני. קשה להתחרות בנוף הנפלא של ים, בתים בלבן בוהק ואיים וולקנים קטנים הנשקפים מהמקום הגבוה ביותר בסנטוריני. זהו המיקום אותו בחרו אנשי סנטו ליקב שלהם ושם גם קידם את פנינו מנהל האתר, אנסטאסיאוס טרזידיס (Anastasios Terzidis) הידוע בכינויו טאסוס (Tasos). טאסוס דאג למצוא לנו פינה שקטה במסעדה המשקיפה על הנוף המדהים של האי שם הטעים לנו מיינות היקב. סנטו מייצר מגוון רחב של יינות הכוללים יינות לבנים, אדומים ויינות קינוח מסוג ווינסנטו.

Santorini Assyrtiko 2019* - פתחנו את הטעימה בסערה עם היין הנפלא הזה שיושן 14 חודשים על שמריו בתוך מכלי נירוסטה. האף מלא בפרחי הדרים ולימוניות. הפה מדבר עם הריחות וממשיך עם טעמים עשירים של הדרים, לימונים בתוספת מינרליות שמוסיפה עושר ומורכבות ליין. מוצלח מאוד!

Santorini Asyrtiko 2020 (Organic wine) - דומה מאוד לקודמו רק צעיר ממנו בשנה ואף נעשה בשיטות אורגניות. היין יושן על השמרים במשך 11 חודש במכלי נירוסטה. באף ניחוחות של יערת הדבש בשילוב אבן רטובה. הטעמים מזכירים משמש בשל וטעים. יין נחמד פחות מרשים מקודמו.

Nykteri 2019* - אינני יודע מה משמעות שם היין ביוונית אבל נקטרי מזכיר לי את השם נקטר שמקורו במיתולוגיה היוונית בה שימש כינוי למשקה האלים. צבעו הצהבהב לא מסגיר את יחודו. כאשר קירבתי את הכוס לאפי קיבלתי עושר של ריחות עצמתיים שכללו הדרים ופרחי ורדים ביחד עם וניל ופטרוליות. בפה התפוצצות הטעמים כללה קליפת תפוז, אשכוליות, לימונית, אפרסקים בשלים ועוד. היין יושן כמה חודשים בחביות חדשות והתוצאה היא יין עשיר, מאוזן וכיפי. עשוי מ 90% אסרטיקו ועוד 10% משני הזנים המקומיים Athiri ו Aidani .

Nykteri Reserve 2018 - דומה ליין הקודם אך מבוגר ממנו בשנה וגם זכה למעמד המחייב Reserve. ליין ריחות לימון ופרי הדר כפי שניתן להריחם בפתחו של פרדס בעונת הפריחה. טעמיו כוללים בעיקר הדרים ולהבדיל מיינות אסרטיקו רבים החמיצות שלו בולטת הרבה פחות. טאסוס גילה לנו את הסוד. היין עשוי מענבים שנבצרו בבציר מאוחר וע"י כך מקבלים יין עם חמיצות נמוכה יותר ועם ריחות / טעמי הדרים ברמה גבוהה יותר. היין יושן במשך 9 חודשים בחביות.

Assyrtiko Grand Reserve 2017 - התקדמנו לעוד יין משובח של היקב והפעם ירדנו בשנה וגם זכינו לטעום את היין בעל השמות המחייבים Grand Reserve ו Signature Wine. צבעו זהוב, האף פרחוני ועשיר בניחוחות קליפת תפוז, אגוזים, משמש מיובש ווניל. בחיך קיבלנו טעמי הדרים, משמש בשל, מינרליות ברקע ואפטר טייסט ארוך ומורכב. 100% ענבי אסרטיקו מגפנים בני למעלה מ 100 שנה. היין תסס בחביות, התבגר במשך 12 חודשים בחביות והושאר עוד 12 חודשים בבקבוק להשלמת היישון. מרשים!

IRINI 2016* - צבעו זהוב כהה יחסית ונראה שלפחות חלק מהצבע מגיע מהחבית. ואכן היין יושן 18 חודשים בחביות ששימשו לעשיית יין הקינוח המפורסם של סנטוריני ה Vinsanto. באף ניחוחות המזכירים את המתיקות של וינסנטו, קוניאק מעורב בדבש, עם תבלינים, פרחי קמומיל ופלפל. בחיך ניתן לטעום את טעמי הוינסנטו אך בעוצמה נמוכה יותר ובשילוב טעמי טארט לימון, קליפת תפוז, תבלינים וחמאה. היין מורכב, ומחליק בגרון כקטיפה.

לסיכום: כבר זמן רב רציתי להכיר מקרוב את אזורי היין של שכנתינו יוון והסיור בשניים מאזורי היין החשובים שלה עזר לי להבין טוב יותר מה קורה שם. למרות קרבתה הפיזית לישראל, הטרואר המקומי של יוון שונה מאד ממה שאנחנו מכירים בישראל וכך גם היינות היוונים. בביקור באיזור נאוסה הכרתי מקרוב את זן הקסינומברו השולט שם ולצערי חייב לומר שקצת התאכזבתי מאיכות היינות המופקים ממנו (לפעמים כיין זני ולפעמים בשילוב עם שורה של זני ענבים מקומיים ולא מוכרים).

סנטוריני לעומת זאת סיפקה גם את סקרנותי וגם את ציפיותי. כמה מינות האסרטיקו שהספקתי לטעום במהלך השנים האחרונות היו מאוד מעניינים והביקור באי היפהפה הוכיח כי, מעבר להיותו אתר תיירות מרהיב, מייצר האי יינות אסרטיקו מצוינים, חלקם מגפנים בנות 200 שנה (עובדה מרתקת לכשעצמה) וגם יינות וינסנטו שאין שני להם. אז בפעם הבאה כשאתם רוצים לשלב חופשה באי קסום עם ביקור בכמה יקבים שעושים יינות לבנים נפלאים, תחשבו על סנטוריני!


* כוכבית זו מסמלת יין מרשים במיוחד

לחלק השני של הכתבה: יוון מעצמת יין | חלק ב 

אירועים קרובים
בית פתוח: הרי יהודה | 2024
24-10-2024 17:00
יום חמישי 24.10.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 25.10.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 9 + 5 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.
*שדות חובה
לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות