נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
רקע כללי
סיורי יקבים בעולם
סיורי כרמים ויקבים בישראל
גלרית סיורי יקבים בעולם
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
16507
פרסומות...
סיור יקבים בעמק הלואר 2024
טעימת יינות וושרון עם 160 כוסות על שולחן אחד, מפגש מרתק עם שרה הואנג המנהלת את יקב Huet המרשים וטעימת יינותיו של ניקולא ברבו, הכוכב החדש של עמק הלואר
מאת: גרדמן שלמה
פורסם ב 23.07.2024

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

צילום: שלמה גרדמן

השעה הייתה 8:29 כשחבורת חובבי יין התייצבה בפתח בית סתמי כביכול באחת הסמטאות של כפר קטן מימי הבינים בלב עמק הלואר. בשעה 8:30 כשהתדפקנו על דלת הבית בו היינו אמורים לבקר, לא הגיעה שום תגובה. לרגע חשבנו שאולי טעינו ביום או בשעה אך אחרי שתי דקות הגיע אדם חביב לבוש כובע צמר על ראשו והתנצל על האיחור הקטן. הוא מיהר לפתוח לנו את הדלת והכניסנו לבניין חשוך. אחרי שהדליק את האורות ואנחנו הפשרנו מצינת הבוקר התבהרו לנו הפרטים החסרים.

האדם החביב (שנראה בהתחלה כמו פועל יצור) היה לא אחר מאשר ז'אן לורנט וושרון והיקב אליו נכסנו היה היקב המפורסם Domaine Vacheron הנמצא ב סנסר (Sancerre) הכפר שהוא משאת נפשם של חובבי הסובניון בלאן ברחבי העולם.

אך גם אחרי שהבנו שז'אן לורנט וושרון הבעלים והיינן הגיע כדי לארח אותנו ביקב שלו, עדיין לא שערנו מה הולך לקרות במהלך הביקור (פרטים בהמשך).

הנסיעה לעמק הלואר הייתה ברשימת "יעדי החובה" שלי ומיד אחרי הנסיעה המוצלחת לפיאמונטה בשנת 2022 כשנשאלתי על ידי חברי חובבי היין "לאן נוסעים בפעם הבאה?" התשובה המיידית הייתה "עמק הלואר". הביקור תוכנן לנובמבר 2023 אך כשקרה האסון הנורא ב 7 באוקטובר היה ברור שזה איננו הזמן המתאים לסיור יקבים והנסיעה נדחתה ליעד בלתי ידוע. באביב השנה החלטתי להוציא לפועל את הנסיעה המתכוננת וכך יצאתי לדרך ביחד עם כ 15 מחברי, לסיור מקיף שכלל ביקור ב 13 יקבים ב 6 אזורי יין שונים של עמק הלואר.

עמק הלואר הוא אחד מאזורי היין הגדולים בשטחם בצרפת אך מהפחות מוכרים במגוון זני הענבים והיינות המיוצרים שם, חוץ מסנסר, הנחשב כיום לאזור היין המבוקש בעולם ליינות הסוביניון בלאן. מפתיע לגלות כי כבר לפני כאלפיים שנה כשהחלו לייצר יין באזור הלואר, ענבי הסוביניון בלאן כלל לא היו נטועים באזור ורק לאחר מגיפת הפילוקסרה, שתקפה את רוב אזורי היין במערב אירופה, התברר כי גפני הסוביניון מגיבים טוב יותר להרכבת גפן אירופאית על כנה אמריקאית והסוביניון הפך להיות הזן הנטוע ביותר של סנסר - שינוי שבלעדיו המחוז ויינותיו כנראה לא היו מפורסמים כל כך כפי שהם כיום.

אזורי היין של עמק הלואר משתרעים לרוחב של כ 400 ק"מ מ Muscadet שליד העיר נאנט שעל חוף האוקיינוס האטלנטי במערב ועד ל Sancerre ו Pouilly-Fumé ממש דרום מזרחית לעיר אורליאן. זהו מחוז יין קסום מלא תרבות ועטור היסטוריה עשירה.

כאן, להבדיל מהרבה אזורי יין אחרים בצרפת שולטים היינות הלבנים העשויים בעיקר מענבי סוביניון בלאן, שנין בלאן ומלון דה בורגון. היינות ברובם אלגנטיים ורעננים, בעלי חומציות מאזנת וטעמים פירותיים עדינים. לצידם, מיוצרים גם יינות אדומים מרתקים, בעיקר מזן הקברנה פרנק ומעט פינו נואר. בעמק מיוצרים גם יינות רוזה מיוחדים, יינות מבעבעים בסגנון Crémant ואף יינות קינוח מתוקים ומעניינים. הסטוריית עשיית היין באיזור מגיעה עד למאה הראשונה לספירה ומאז תעשיית היין באזור רק הלכה ושגשגה. באותם ימים יינות עמק הלואר נחשבו למוערכים ביותר באנגליה ובצרפת ואף עקפו בפופולריות שלהם את יינות בורדו המפורסמים ביותר.

מיקומו של העמק סמוך לנהר הלואר הפך אותו בתקופת הרנסנס הצרפתי למרכז כלכלי ועסקי. אנשי משפחת המלוכה ומקורבי שלטון אחרים בנו באזור את בתיהם ועד היום ניתן לראות את ארמונות הפאר וטירות התענוגות המפארים את העמק.

מיד לאחר הנחיתה בפריז ואחרי כשעתיים נסיעה, הגענו לאחוזת Chateau De Tracy והייתה זו בהחלט נחיתה רכה בעמק הלואר.

Chateau De Tracy

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

צילום: שלמה גרדמן

היקב נמצא באזור Pouilly Fumé ולפי חוקי האפלסיון מייצר יינות רק מענבי סוביניון בלאן. האחוזה המשפחתית נמצאת בבעלות משפחת ד'אסי כבר מהמאה ה 16 אך החלה לפעול כיקב המייצר בקביעות יין רק בשנת 1952. תומאס מארחינו הבין שהגענו איליו אחרי נסיעה ארוכה ומפרכת והחליט לפתוח את הביקור בטעימת יינות היקב. טעמנו:
Brut Nature 2021 | Pouilly Fume 2022 | 101 Ranges, Pouilly Fume 2019* | HD (Haute Densite), Pouilly Fume 2017*

וגם טעימת חביות שכללה
Madmousel 2023 | Chateau de Tracy 2023 | 101 Ranges, Pouilly Fume 2023 | HD 2023

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות הטעימה ב Chateau De Tracy  //  צילום: שלמה גרדמן

ככלל, כל היינות היו עשירים ומעניינים. יינות החבית גילו פוטנציאל טוב להתפתח ולהפוך לטובים עוד יותר. תומאס הפתיע כשאמר שלדעתו שנת 2023 הייתה שנת בציר מצוינת והוא אפילו מאמין שזו שנת המאה. על זה אפשר רק לומר "נחיה ונשתה". מכלל היינות ששתינו הרשימו במיוחד:

101 Ranges, Pouilly Fume 2019 - צבעו צהבהב בהיר, באף חשתי בריחות דבשיים של יערת הדבש לצד אבן צור ומעט מלח. בפה קיבלתי חמיצות טובה, מינרליות עשירה, אבן צור ועשבוניות. זוהי ללא ספק גרסה מעניינת של סוביניון בלאן ואופיינית לאזור פואי פומה. היין התיישן שנה בחביות ושנה בבקבוק לפני ששוחרר לשוק.

Haute Densite, Pouilly Fume 2017 - עוד סוביניון מחלקה אחרת באזור Pouilly Fume . היין בן ה 7 הספיק להתיישן, להתעגל ולהשתפר. צבעו צהבהב כהה מקודמיו. באף קיבלתי מינרליות טובה ביחד עם ריחות יערת הדבש ומעט פלינטיות. בפה היין היה עשיר בטעמי אשכולית, קליפת תפוז ואננס עדין. היין עשיר בטעמים, בעל חמיצות טובה וגוף בינוני. נפלא!

מ Pouilly Fume נסענו לאזור סנסר והופתענו לגלות שאזור היין המפורסם נמצא בעיירה קטנטנה הממוקמת על גבעה בגובה של כ 300 מטר בה מתגוררים כיום כ 1300 איש בלבד. קשה להאמין כי המקום הקטנטן הזה הוא המקום המפורסם בכל העולם כמעוז יינות הסוביניון בלאן. למחרת הבנו מדוע!

Vacheron Vignerons

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

ז'אן לורנט ושרון ו 160 כוסות הטעימה  //  צילום: יהודה פרץ

כאמור את החוויה הטובה ביותר בסיור יקבים זה חווינו ביקב Vacheron. הביקור בו כלל סיור מרתק, חשיפה לשיטות יצור מפתיעות הכוללת מערכת מחשבים מתקדמת (שפותחה במיוחד ביקב) כדי לשלוט ברמת החמצן בכל חבית ובכך להגיע לרמות דיוק ושליטה בתהליכי יצור היין שטרם ראיתי בשום יקב אחר.

היקב הוקם ע"י ע"י מוריס ושרון בשנת 1900 והוא נחשב ליקב המוביל של סנסר. מאז הקמתו דוגלת המשפחה בזיהוי השטחים האיכותיים ביותר באזור לגידול יין וכיום הם מובילים בגידול גפנים בשיטות ביו-דינמיות תוך דרישה בלתי מתפשרת לאיכות. התוצאות בהתאם!

בביקור זה קיבלנו שיעור מרתק שלא ישכח על ההבדלים בין יינות העשויים באותה דרך, באותו יקב, ע"י אותו יינן והשוני היחיד בינהם הוא החלקות מהם מגיעים הענבים. בסיום הסיור המעניין ביקב הגענו לחדר טעימות מלבני בעל גג משולש בו חיכה לנו שולחן ארוך ובו לא פחות מ… 160 כוסות יין!!! המחזה היה מרשים! לכל אחד מאיתנו חיכו 10 כוסות יין ובנוסף גם כוס מים ומרקקה אישית. מתחת לכוסות שסודרו בצורת האות ח' הונח דף הסבר צבעוני ובו שמות היינות שאנו עומדים לטעום ותמונתם.

התחלנו את הטעימה עם הבטחה לטעימת 10 יינות מחלקות שונות בסנסר וסיימנו עם טעימה של לא פחות מ 12 יינות שונים. (כנראה שז'אן לורנט התרשם לטובה מההתלהבות שלנו). טעמנו:
Le Paradis 2022 | Chambrates 2022 | Guigne Chevres 2022 | Les Romains 2022 | Pave 2022 | Vacheron Blanc 2022 | L'Enclos des Remparts | Vacheron Rouge 2022** | Belle Dame 2022* | Ls Marnes 2022*

כאמור, בנוסף לעשרת היינות השונים הוסיף ז'אן לורנט עוד שני יינות:
Rose 2022 | Les Romains 2009 (מתיישן)

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות הטעימה ביקב Vacheron Vignerons

היינות כולם היו טובים אבל הרשימו אותי במיוחד:

Vacheron Blanc 2022 - למרות שמדובר באחד היינות היותר סטנדרטים שטעמנו, אהבתי אותו. באף קיבלתי שילוב מרתק בין גופרית, אבק שריפה ופרי הדר ובפה עושר של טעמים כולל אפרסקים וקלמנטינות. היין מורכב, עשיר ובעל חומציות טובה ומאזנת.

L'Enclos des Remparts' 2022 - מדובר ביין המופק מכרם זעיר של גפנים צעירות. היין עשיר בצורה בלתי רגילה. האף מתמלא ריחות של פרחי יסמין, פרי הדר ויערת הדבש. בפה יש לו מרקם מרשים המשלב מינרליות של אדמת צור ביחד עם חמיצות נפלאה וטעמי דבש ואשכולית.

Vacheron rouge 2022 - פינו נואר נפלא המופק באזור סנסר. צבעו אדום בהיר (כיאה לפינו). באף קיבלתי ריחות דובדבנים אדומים לא בשלים המתאימים לגילו הצעיר של היין אך מייצגים עוצמה ועושר של יין שיהיה בעוד כמה שנים נפלא. הפה עשיר בטעמי טבק, עור ודובדבנים. יין מורכב ועגול שנראה כי זה הצעיר יגדל להיות יין מרשים.

Chateau De Sancerre

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות Chateau De Sancerre // צילום: שלמה גרדמן

לאחר הביקור המדהים בושרון צעדנו ברגל ליקב הנושא את שם האפלסיון ונקרא למעשה על שם לואי דה סאנסר, אחד מהאנשים הגדולים בהיסטוריה של צרפת: סנסר היה ידידו של המלך שארל החמישי ומאוחר יותר שימש כמפקד העליון של צבא צרפת במלחמת מאה השנה (שהסתיימה ב 1453). היקב נמצא במרומי הכפר סנסר, משקיף על טרואר ייחודי שבו ארבעה סוגי קרקע שונים ויש לו 550 דונם של כרמים. פרנסואז שחיכתה לנו בפתח היקב סיפרה שהיא קרובת משפחה של משפחת ושרון ולקחה אותנו לסיור קצר ביקב. בסיום הסיור זכינו לטעום את יינות היקב בלוויית כמה גבינות ונקניקים. טעמנו ארבעה יינות לבנים ואדום אחד:
Clos Du Roy 2020 | Terre De Silex 2022 | Cuvee du Connectable 2021* | Cuvee Parcellaire, Chene Marchand | Cuvee du Connectable 2019*

הרשימו במיוחד:

Cuvee du Connectable 2021 - צבעו צהבהב, בחלל האף הרחתי ריחות ירקרקים של שמיר ביחד עם ארומות של לימון, תפוח ירוק ומינרליות ברקע. טעמיו הזכירו אשכולית ואגס. היין מורכב ומעניין אך לדעתי טעמנו אותו צעיר מדי וככל הנראה יהיה מוכן יותר לשתייה בעוד שנה שנתיים. היין יושן בחביות עץ חדשות במשך 8 חודשים.

Cuvee du Connectable 2019 - היין האדום היחיד בטעימה היה לדעתי המעניין ביותר מכל מה שטעמנו. צבעו אדום בהיר וקצת חיוור, באף הרחתי דובדבנים אדומים ומעט טבק. החיך התחבר היטב עם הארומות עם טעמים עשירים של דובדבנים ושזיפים אדומים בשלים. ליין גוף מלא והוא עשיר ומאוזן אחרי שהתיישן שנה בחבית וכארבע שנים בבקבוק.

Domaine Henri Bourgeois

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יקב Henri Bourgeois ביחד עם אמילי החייכנית מאחורי הבקבוקים  //  צילום: שלמה גרדמן

היקב השלישי בו ביקרנו בסנסר היה יקב הנרי בורז'ואה שבסיסו בכפר שאבינול וידוע בזכות מגוון רחב של יינות אזוריים, הגדלים בכ 700 דונם שבבעלותו בחלקים שונים של עמק הלואר, רובם אורגנים. היקב הוא גם הבעלים של יקב Clos Henri אחוזה מעובדת אורגנית במרלבורו, ניו זילנד.

במרכז המבקרים המטופח של היקב קיבלה את פנינו אמילי לבלונד החייכנית. אמילי הכינה לנו טעימה מרשימה שכללה לא פחות מ 10 יינות של היקב המיוצרים בעמק הלואר וביקב הניו זילנדי שלו. טעמנו:
Le Bonnes Bouches 2018 | Clos Henri 2020 Pinot Noir (Waimaunga New Zeland) | La Graveron Sancere Vin Parcellaire 2018 | Sancerre Le Baronnes Rose 2022 | Le'elegance Petit Bourgeois 2022 | Sancere Sol de Silex ES-56 2022 | Clos Henri Estate Sauvignon Blanc 2022** (Marlborough New Zeland) | Sancerre Le Baronnes 2022* | Le Marnes Kimmeridgiennes 2021 | Clos Henri Waimaunga Sauvignon blanc 2022 (Single Vinyard)

הרשימו במיוחד:

Clos Henri Estate Sauvignon Blanc 2022 (Marlborough New Zeland) - האף מתמלא בניחוחות עשירים של פרחי יסמין, אבן צור ופטרוליות. זהו יין שלא מתבייש להיות מוחצן ומורכב בפה ניתן היה לחוש גם בחמיצות הטובה והמאזנת שלו לצד טעמי פירות טרופים כמו ליצ'י ואננס. יין כפי שככל הנראה לא ישתפר הרבה עם הזמן אבל מומלץ מאד לשתייה מיידית.

Sancerre Le Baronnes 2022 - דווקא היין הזה המגיע מיקבי סנסר מזכיר בארומות שלו סוביניון טרופי אך עדיין יותר מאופק ועדין מעמיתיו הניוזילנדים. באף קיבלתי ריחות של פירות טרופים כליצ'י ומלון שהשתלבו היטב עם ריחות הדרים ברקע. הפה מלא בטעמי פרי מתוק, במיוחד של תפוח עץ בשל ומלון עסיסי לצד חמיצות טובה ומאזנת.

Domaine de La Doucette

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

טירת דה נוזט היפהפיה בה נמצא יקב La Doucette  //  צילום: שלמה גרדמן

יום חדש הגיע ואיתו עברנו לאזור Pouilly-Fumé ונחתנו בטירת דה נוזט היפהפיה אותה קנה הרוזן לאפונד בשלהי המאה ה 18 מבתו הבלתי חוקית של מלך צרפת לואי ה 15. מאז ועד היום, האחוזה נמצאת בבעלות צאצאיו של הרוזן שפיתחו והרחיבו את עסקי היין של המשפחה. כיום היקב אחראי לכ 10% מכלל הייצור היין ב Pouilly-Fumé (הבעלים של כ 1,600 דונם) ומאז שנות ה 70, החברה שלהם היא גם בעלת יקבים וכרמים בסנסר (כולל יקב Marc Bredif ב Vouvray) Chinon ושאבלי. כמו כן בבעלותם יקבים באיטליה ובשוויץ. בפתח הטירה היפה המתינה לנו Eugenie ולאחר סיור קצר הגענו לאולם האירוח המפואר שם טעמנו את היינות הבאים:
La Doucette Pouilly-Fumé 2022 | La Doucette Pouilly-Fumé 2018 | La Doucette Pouilly-Fumé 2015* | Baron De L 2020 | Baron De L 2012*

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות הטעימה ב Domaine de La Doucette  //  צילום: שלמה גרדמן

הרשימו במיוחד:

La Doucette Pouilly-Fumé 2015 - טעמנו שלוש גרסאות של היין הזה והעובדה שהיין שהכי הרשים היה הוותיק ביותר מבין השלושה מצביעה על כך שגם ליינות הסוביניון בלאן פוטנציאל יישון טוב.

Baron De L 2012 - עוד סוביניון וותיק והפעם קיבלנו לטעימה את יין הדגל של היקב. היין בן ה 12 שופע ריחות של פרחים לבנים ופלינטיות, בפה טעמים של תפוח עץ בשל לצד לימוניות מאזנת. היין עושה רושם צעיר ורענן עד כי קשה להאמין כי הוא בן 12 שנה. כאן המקום לציין שכל יינות היקב מיושנים בבטון ולא בחביות עץ מה שמסביר את הקלילות והרעננות של היינות.

Domaine Du Clos Naudin

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

ונסנט פורו ואנלי מטעימים לנו מיינות יקב Domaine Du Clos Naudin  //  צילום: שלמה גרדמן

 אחרי הביקור בטירה המפוארת עזבנו את אזור סנסר - פואי פומה, נסענו כשעתיים מערבה והגענו לאזור ווברה (Vouvray). עם המעבר לאזור יין חדש הגיע גם שינוי בזן הענבים. כאן הזן השולט הוא השנין בלאן והיקב איליו הגענו נחשב לאחד הבולטים והטובים ביותר באזור Vouvray. מדובר ביקב Clos Naudin המנוהל ע"י Philippe Foreau (שסבו הקים את קלו נאודין בשנת 1923) ובנו Vancent Foreau.

ליקב כרמים בהיקף של 100 דונם בלבד והוא מייצר מזן השנין בלאן כמויות זהות בערך של מבעבע המיוצר בסגנון מסורתי כמו שמפניה (Vouvray Petillant), ויינות לבנים ברמות מתיקות שונות.

הכרמים מטופלים בשיטות אורגניות כאשר כל הפירות נקטפים ידנית ועוברים סינון ומיון רב כדי לבחור את האשכולות עם רמות סוכר המתאימות לסגנונות היין השונים. יינות ה demi-sec ו moelleux מיוצרים רק בבצירים התומכים בדרגות הבשלות הנדרשות. מי שאירח אותנו בתוך המערה בה נמצא היקב היה וונסנט פורו ביחד עם בת לוויתו אנלי. לאחר שנכנסנו למבוכי המערה עצרנו באחד הצמתים שלה, אנלי חילקה כוסות יין לכל אנשי הקבוצה וונסנט החל לפתוח לנו שורה של בקבוקים מתוצרת היקב. טעמנו:
Brut Sparkling 2019 | Brut Sparkling 2015 | Vouvray 2021 | Vouvray dry 2012 | Vouvray 2022* | Demi Sec 2016 | Demi Sec 2022 | Sweet 2007* | Sweet 2009* | Reserve 2022 | Vouvray 1989*

הרשימו במיוחד:

Vouvray 2022 - יין עשיר בריחות וטעמים. כשקרבתי את הכוס לאפי התמלא האף בריחות פרחי הדרים, יסמין ויערת הדבש. בפה התערבב להם טעמים של קלמנטינה מתקתקה עם חמיצות טובה ומעט מרירות האופיינית לפרי הדר. התחושה הייתה שמדובר ביין על גבול החצי יבש אבל לדברי וונסנט מדובר ביין יבש. הוא ציין כי ביין יש 5 גר' סוכר שיורי ואילו הרמה המותרת בווברה ליין יבש היא עד 8 גר' סוכר שיורי לליטר.

Vouvray 1989 - יינות היקב היו מרשימים כולם אבל טעימת יין בן 35 שנה!!! הייתה חוויה מיוחדת. היין עשוי מענבי שנין בלאן. אז ראשית חשוב להדגיש כי מדובר ביין מתוק המזכיר מאד את יינות טוקאי העשויים מענבים שנפגעו מכנימת הבוטריטיס. צבעו זהוב כתום, האף מתמלא ריחות של סוכריה מתוקה ומישמש מיובש (לדר). בפה התפוצצות טעמים של מישמיש מתוק מחד עם לימון חמצמץ מאידך. היין עשיר, עגול, מלא רבדים ובעל חמיצות נהדרת. נפלא!

Marc Bredif

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יקב Marc Bredif שולחן מלא כל טוב בתוך מערה ויינות הטעימה  //  צילום: שלמה גרדמן

מארק ברדיף הוא אחד מהיקבים הוותיקים והנחשבים באזור ווברה ושינון וקיים מאז 1893. ב 1980 רכשו בעלי יקב לדוסט את היקב והפיחו חיים חדשים ביקב בן המאה, תוך שימור המסורות שלו. כיום, Marc Brédif מייצר יינות Vouvray ו Chinon בהיקף של כמליון בקבוקים בשנה.

היקב בנוי במרתפים הטרוגלודיים (דמויי מערה) שנחפרו ע"י נזירים כבר במאה השמינית לספירה ואורכם מגיע ל שני ק"מ. המערות הקרות והלחות מציעות תנאי אחסון יוצאי דופן ליינות היקב. לורין, המארחת שלנו לקחה אותנו לסיור במערה. כשהגענו לאחד החדרים הגדולים הבנוי בצורת עיגול חיכה לנו שולחן עמוס כל טוב. גבינות, לחמים וירקות. שם גם ערכנו את הטעימה שכללה את היינות הבאים:
Bredif Brut Vouvray NV | Reserve Privee dry Vigne Blance Vouvray 2018* | Marc Bredif Vouvary Classic 2022 | Chinon Reserve Privee 2020* | Bredif Grand Anne Demi-Sec 2015

הרשימו במיוחד:

Reserve Privee dry Vigne Blanc Vouvray 2018 - שנין בלאן איכותי ומורכב. ליקב מסורת יישון ארוכה המגיעה ל 5 שנים בין בציר למכירה. היא כוללת יישון של 18 חודשים על השמרים המתים ויישון נוסף של כשנתיים וחצי בבקבוק. באף הרחתי פרחים לבנים, לימון ליים, מינרליות ואגסים. הפה היה מעניין ומאוזן עם טעמים של פומלה, מעט שמנוניות ומינרליות ועם חמיצות מצוינת. לדברי לורין שנת 2018 הייתה אחת השנים הטובות ביותר באזור.

Chinon Reserve Privee 2020 - צבעו אדום בוהק, בעל ארומות של דובדבנים שחורים, עשבוניות ועשן. הפה איכותי, עגול ועשיר בטעמי דובדבנים בשלים, פירות יער שחורים ומעט תבלינים. עדיין טאני. היין בילה 9 חודשים בחביות חדשות ועוד כשנה בחביות משומשות.

Chateau Yvonne

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות הטעימה ביקב Chateau Yvonne  //  צילום: שלמה גרדמן

שאטו איבון ממוקם בכפר פארניי באזור Saumur-Champigny. הכפר פרניי מוקדש לגידול גפנים מאז ימי הביניים. בשנת 1997, זוג נלהב בשם איבון וז'אן פרנסואה למונייר, התיישבו שם ושחזרו את הכרמים בעזרתה של פרנסואז פוקו. המקום קיבל את השם "שאטו איבון". האחוזה צברה במהירות מוניטין מצוין בזכות יינות השנין בלאן היבשים שלה.

בשנת 2007 רכש מתיו ואלה את האחוזה. הוא שמר על השם שאטו איבון כמחווה לעבודתם של הבעלים הקודמים אך שינה הרבה מעשיית היין ביקב. כיום היקב מייצר בעיקר יינות אדומים. ליקב 80 דונם של קברנה פרנק ו 30 דונם של שנין. בשנת 2015, התווספה סטפני לאחוזה ומאז היא ומתיו מנהלים ביחד את היקב.

בשנת 2019 שודרג היקב כדי לשפר את איכות היינות. היקב מצויד בבקרת טמפרטורה ובמרתף לאינרציה תרמית. בשנת 2020 נשתלו בכרמי היקב גפני Pineau d'Aunis זן ענבים אדום שהתווסף לענבי הקברנה פרנק. כיום יש ליקב 190 דונם של גפנים והם מייצרים כ 80,000 בקבוקים בשנה. טעמנו:
Saumur Blanc 2022 | Saumur Blanc Les Arbres 2021 | Bay Rouge 2021 | La Folie 2022* | Yvonne 2021 | Les Beaumeray 2020**

הרשימו במיוחד:

La Folie 2022 - מיד כשהיין נמזג לכוסי התרשמתי מהצבע האדום סגול שלו. היין המשיך להרשים באף עם ריחות דובדבנים שריחות חיזור קלים הפריעו לי להנות ממנו לגמרי. בפה טעמתי פירות יער בעיקר פטל ואוכמניות. היין היה עגול, עוצמתי ואיכותי אך מעט טאני, כיאה לקברנה פרנק צעיר.

Les Beaumeray 2020 - ללא ספק היין המצטיין של הטעימה. ליין ארומות של דובדבנים אדומים בשלים שגם ניתן לחוש טעמם בפה. מדובר ביין הדגל של היקב ואכן ניכר כי הוא עשוי ממיטב הפרי. היין עשיר ומורכב אך עדיין מעט טאני. עשוי מענבים המגיעים מכרם יחידני, התיישן שנתיים בחביות עץ ועוד שנה בבקבוק.

Domaine de Pallus

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

צילום: שלמה גרדמן

מאזור Saumur-Champigny המשכנו לאזור Chinon כדי לבקר ביקב Domaine de Pallus שכל יינותיו (חוץ משנין אחד) עשויים קברנה פרנק. לאחוזה, הממוקמת ב Cravant-les-Côteaux, כ 120 דונם של גפנים המעובדים כיום בצורה ביו-דינמית. היקב קיים מאז 1969 ומאז 2005 משמש ברטרנד סורדאייס נכדו של ג'וזף סורדאייס, כיינן וכבעלים לאחר שעבד ביקבים יוקרתיים בבורדו, בספרד ובצ'ילה. עוזרו של ברטרנד עשה לנו סיור מקיף בחלקות השונות של כרמי היקב ודאג גם לטעימת חביות מעניינת שלאחריה טעמנו כמה יינות מבוקבקים:
Cabernet Franc 2022 | Cabernet Franc 2018* | La Croix Baissee Cabernet Franc 2018 | La Rougerie Cabernet Franc 2018*

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות Domaine de Pallus  //  צילום: שלמה גרדמן

הרשימו במיוחד:

Cabernet Franc 2018 - צבעו אדום כהה. כשמביטים מבעד לנוזל שבכוס לא ניתן לראות את קרקעיתה. ליין ארומות של פרחי פרזיה ופירות יער בעיקר דומדמניות. בחיך קיבלתי יין עוצמתי, בטעמיי תות שדה ושזיפים אדומים. עשוי מענבים באיכות מעולה, מורכב ועשיר.

La Rougerie Cabernet Franc 2018 - היין הזה עשוי מהגפנים המובחרות ביותר של היקב. ליתר דיוק מדובר בגפנים בנות 80 שנה אשר ניטעו ע"י ג'וזף סורדאייס סבו של ברטרנד. ליין ריחות שלישונים של שקדים, שוקולד וקפה. טעמי היין כוללים דובדבנים אדומים בשלים ועסיסיים ביחד עם תבלינים המאוזנים ע"י חמיצותו הנפלאה. מדובר ביין איכותי הנחשב לאחד מחמשת היינות הטובים ביותר המיוצרים באזור Chinon .לטעמי היה פה שימוש בענבים שנבצרו מעט בשלים מדי ויצרו יין מאוד עשיר אך לא מספיק מורכב.

Domaine Huet

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יקב Domaine Huet מפגש בלתי נשכח עם שרה הואנג ויינותיה המרשימים  //  צילום: שלמה גרדמן

מאזור Chinon חזרנו לאזור ווברה כדי לפגוש את הייננית שרה הואנג. היה זה גם אחד הביקורים המרשימים בסיורינו בעיקר בזכות שרה ואישיותה הכובשת. שרה, בת למשפחה מוצא סיני אך נולדה וגדלה בניו-ג'רזי, למדה פסיכולוגיה ועבדה בתעשיית הבריאות בניו יורק. אביה אנתוני הוואנג ,איש עסקים אמריקאי ממוצא סיני וחובב יין מושבע רכש בשנת 2003 את יקב Huet די במקרה וזאת לאחר שרכש גם את יקב Kiralyudvar בטוקאי, הונגריה. בשנת 2006 הגיעה שרה לעזור בבציר ביקב Huet, נשבתה בקסמי היין והאזור ואחרי עוד כמה שנים החליטה שזה מה שהיא רוצה לעשות בחיים ועברה לגור בווברה.

יקב Huet נחשב מאז ומתמיד ליצרן היין המוביל באזור Vouvray. היקב הוקם בשנת 1928 על ידי Victor Huët, סטייליסט עילאי של יינות השנין בלאן מייצר מאז מגוון יינות, החל מיינות יבשים ועד ליינות קינוח עסיסיים. שרה היא המנהלת והייננית של היקב אך ממשיכה לגדל וליצר את היינות בשיטות המסורתיות של קודמיה תוך שהיא נעזרת בבנג'מין ז'וליבו, שעבד בשיתוף פעולה הדוק עם המנהל הוותיק ז'אן ברנרד ברתום. היקב מאושר כביו-דינמי והוא מייצר בין 90,000-100,000 בקבוקים בשנה.

כאמור, שרה ממשיכה את שיטות יצור היין המקוריות הכוללות התססת הענבים באשכולות שלמים באמצעות שמרים טבעיים במרתפים קרירים, יישון בחביות עץ אלון גדולות וקטנות וגם מכלי נירוסטה, הימנעות מתסיסה מאלולקטית וביקבוק מוקדם יחסית כדי להמשיך את תהליך ההתבגרות בבקבוק.

לאחר שסיפרה לנו את סיפור חייה המרתק לקחה אותנו שרה לסיור מקיף ביקב שהסתיים במרכז המבקרים וחדר הטעימות של היקב. טעמנו:
Vouvray Petillant BRUT 2019 | Le Haut Lieu Sec 2022* | Clos Du Bourg Demi Sec 2022 | Clos De Bourg Moelleux 2001* | Le Mont, Premiere Trie Moelleux 1996 (יין ללא תוית) 

הרשימו במיוחד:

Le Haut Lieu Sec 2022 - כרם Le Haut Lieu נמצא על אדמת חימר חום ואבן גיר כבדים יותר המייצרים את היינות הנגישים ביותר. היין שנמזג לכוסותינו שפע ריחות נפלאים של סיגליות וורדים. האף העדין נראה כאילו הוא מנוגד לפה העשיר בו טעמתי יין שהוא מלאכת מחשבת. שמנוני, עשיר והכי מאוזן כאשר מצד אחד יש ליין מתיקות עדינה של אגס ומצד שני חמיצות נעימה של פרי הדר.

Clos De Bourg Moelleux 2001 - Clos Du Bourg אזור מאופיין בקרקעות חרסית-גיר רדודות ונוטה לייצר את היינות המורכבים ביותר. צבעו של היין בן ה 23 הוא צהוב כהה. באף ריחות של דבש ומישמיש בשל, בחיך עושר של פירות מתוקים כולל תאנים מיובשות, אגסים וחבושים. מרשים!

Domaine de la Taille aux Loups

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

ז'אן-פיליפ בלוט בסיור בכרמי היקב  //  צילום: שלמה גרדמן

את היקב במונלואי הקים ג'קי בלוט והוא גם בעל יקב Domaine de la Butte הנמצא לא הרחק משם ב Bourgueil. ג'קי הוא יינן מוערך הדוגל בהתערבות מינימלית ביצור יינותיו, המבוססים בעיקר על שנין בלאן וקברנה פרנק .מי שאירח אותנו ביקב היה ז'אן-פיליפ (המכונה "J-P") בנו של ג'קי שעבר לאחרונה לנהל את שני היקבים שבבעלות המשפחה. JP לקח אותנו לסיור בכרמי היקב שם סיפר לנו כי יש להם כ 530 דונם כרמים של שנין בלאן במונלואי ועוד כרמי קברנה פרנק ב Bourgueil. כל כרמי היקב מאושרים כאורגניים וכל הענבים נבצרים ביד. רוב היינות אינם מסוננים ומותססים עם שמרים מקומיים. היישון הוא בעיקר בחביות עץ אלון עם בין רבע לשליש חביות חדשות. טעמנו:
Triple Zero NV | Brut Tradition NV | Mont Louis Sur Loire Clos de Mosny (monopole) 2022 | Mont Louis Sur Loire Les Hauts de Husseau 2022 | Mont Louis Sur Loire Les Hauts de Husseau 2014* | Domain de la BUTTE Bourgueil La Haut de la Butte 2021* | Mont Louis Sur Loire Moelleux 2020

הרשימו במיוחד:

Mont Louis Sur Loire Les Hauts de Husseau 2014 - יחודו של השנין בלאן בגיוון הרחב שלו. כאן קיבלנו יין רענן בעל ריחות של תפוח עץ בשל ומינרליות מעניינת. בחיך היין היה מאוזן ובעל טעמים של תפוח ירוק לצד אשכולית או במילים אחרות שלוב מוצלח בין מתיקות לחמיצות. היין היה מוצלח יותר מאותו היין בגרסת 2022 וכנראה שהוותק הנוסף של 8 שנים לעומת גרסת 2022 עשתה לו רק טוב.

Domain de la BUTTE Bourgueil La Haut de la Butte 2021 - קברנה פרנק מהיקב של המשפחה ב Bourgueil .צבעו אדום ארגמן (יחסית לקברנה פרנק לא כהה במיוחד) באף קיבלתי צרור של דובדבנים שחורים עם מעט פלפל ותבלינים. הדובדבנים שחורים הופיעו גם בפה ביחד עם פירות יער כהים ומתוקים, דובדבנים שחורים, מנטול, דומדמניות ותו עליון מעושן. בחיך היין בהיר, בעל גוף מלא ואלגנטי עם טאנינים עדינים וסיומת ארוכה, . היין עדיין צעיר צריך עוד זמן יישון אך יש לו פוטנציאל להשתבח וכנראה יגיע לשיאו בעוד 4-5 שנים.

Nicolas Barbou

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

היינות של Nicolas Barbou – הכוכב העולה של עמק הלואר  //  צילום: שלמה גרדמן

ניקולא ברבו נחשב לכוכב הצעיר והחדש של עמק הלואר. רבים מחוץ לעמק טרם שמעו עליו אבל באזור הלואר קוראים לו "הילד הרע של הלואר". למען האמת ניקולא הוא אחד האנשים הכי נחמדים שיש אבל הוא פשוט שובר מוסכמות ולכל הייננים השמרנים קצת קשה איתו.

לאחר שעבד בבורגון, ניו זילנד והשלים בית ספר בדיז'ון, החליט ניקולא שהוא מוכן להתחיל פרויקט משלו בבית משפחתו שבעמק הלואר. ניקולא הוא צנוע, בעל ידע רב ומחויב מאוד לפילוסופיה שלו. הוא יודע מה הוא רוצה לעשות, מה הוא רוצה לייצג ואיך לשנות את עמק הלואר לטובה.

הפרויקט שלו הוא לייצר יינות מרגשים מזנים שונים כולל סוביניון בלאן, שרדונה שנין בלאן, גמאי ופינו נואר. ניקולא משתמש ביקב הקיים של המשפחה אך צורת הכנת היינות שלו וגם בחירת הזנים שוברת מוסכמות ומתחשבת רק במה שניקולא מאמין כדרך לייצר את היינות הטובים ביותר ללא התחשבות בחוקי האפלסיון.

Follie Insolente 2021 Sauvignon Blanc - היין הראשון שטעמנו היה סוביניון בלאן מאזור (טוראיין) Touraine. אמנם חוקי לגדל באיזור ענבי סובניון בלאן אבל הזן היותר פופולרי כאן הוא שנין בלאן. הסובניון של ניקולא הוא אכן מיוחד. הוא שהה 20 חודשים בחביות בורגון ( 40% מהן חדשות) והתוצאה מרשימה. באף קיבלתי ריחות עדינים של פרחים לבנים ואבן צור, הפה מורכב עם טעמים של מלון ותפוח עץ ירוק. עשיר ואיכותי. הבעיה היחידה של היין הזה היא מחירו. כ 600 ש"ח.

Utopie Creative 2021 - עוד סוביניון בלאן עשוי ביד אמן. האף עשיר בריחות פירחונים של פרזיה לבנה, פרחי הדרים ומינרליות עדינה ברקע. בפה טעמים של מלון ותפוח עץ ירוק. המרקם של היין עשיר ושמנוני. בסיומת יש ליין מרירות עדינה הנובעת לטעמי מהעובדה שהיין עשוי מגפנים צעירות (לעומת הסוביניון הקודם).

Alchimie Passionnelle 2021* - בעמק הלואר בכלל ובאזור Touraine בפרט אין כמעט יינות העשויים מענבי שרדונה אבל היצירה הזו של נקולא ברברו בהחלט מיוחדת. באף קיבלתי ארומות של תפוח עץ בשל עם מעט לימוניות ואילו בחיך היין היה עשיר, חמאתי עם טעמי פרי הדר ומרמלדה. למרות שניקולא מודה כי היין שהה 20 חודשים בחביות חדשות בעלות רמת קליה (Toasting) גבוהה היין עדין ונקי ללא תחושה של שהייה ארוכה בחבית.

Pinot Noir 2022* - האדום שבחבורה. גם כאן ניקולא בחר להשתמש בענבי פינו נואר ולא בקברנה פרנק היותר אופייני לאזור. היין הזה כמו גם השרדונה הקודם קשורים מן הסתם לחיבתו של ניקולא לאיזור בורגון בו עבד בשני יקבים. הפינו של ניקולא פרחוני עם ריחות של סיגליות ותות שדה. בפה קיבלתי עושר של פירות יער אדומים עם תות שדה. גם היין הזה שהה 20 חודשים בחביות תוך שימוש במינימום ביסולפיט.

לסיכום אומר כי אין ספק שניקולא יינן מוכשר ומיוחד. רק חבל שהביקוש הגדול לינותיו הקפיץ את מחירי היינות למחירים שרוב חובבי היין אינם מוכנים לשלם.

Les Pierres d'Aurèle

סיור יקבים בעמק הלואר 2024

יינות הטעימה ביקב Les Pierres d'Aurèle  //  צילום: שלמה גרדמן

אל היקב האחרון בסיורינו הגענו בבוקר קצת חורפי שהזכיר לנו שאנחנו בעצם עדיין באמצע החורף בצרפת. האחוזה הכפרית הנמצאת בלב כרמים בכפר Saint-Georges-sur-Cher שימשה תפאורה מושלמת לגשם הקל שירד כשהגענו ליקב שם חיכה לנו אלכסנדר שלקח אותנו (למרות הגשם) לסיור בכרמי היקב.

כשחזרנו לחדר האירוח של היקב חיכה לנו פייר אנדרה פרוט כדי להטעים לנו מיינות היקב. "Les Pierres d'Aurèle" היא אחוזת יין משפחתית בשטח של כ 400 דונם, כולל 25 דונם בהסבה לחקלאות אורגנית. פייר הבעלים והיינן רכש את האחוזה ב 2010 ומאז הוא מייצר ביחד עם אשתו את יינותיו מגפנים בנות 15 עד 105 שנים. טעמנו:
Chenin Bulles BRUT 2022 | Phillo 2022 | Signature wine St. George Cher blanc | Auriange 2022 | Aunis 2023 * | Signature red 2020 * | Signature 2013 | Gamay Grolleau 2020

למען האמת היקב הזה היה אחד הפחות מרשימים בסיור אבל בהתייחס למבחר היינות שטעמנו אלו השניים שבלטו מול השאר:

Aunis 2023 - יין אדום העשוי מזן Pineau d'Aunis איליו התוודענו לראשונה כאן בעמק הלואר. ליין ארומות של לבנדר עם פלפל לבן ובפה טעמים של חמוציות ופירות יער. יין לא מורכב. נחמד לשתייה יום יומית.

Signature red 2020 - עשוי מזן הגאמיי. צבעו אדום שחור. באף ארומות של סיגליות המתערבבות ברח עדין של עשן. בפה טעמים עוצמתיים של פטריות, רצפת יער וריבת ליקר אדום. יחד עם הטעמים הג'מים שלו חמיצות גבוהה וטאניות שמפריעה להנאה ממנו.

את היום האחרון של סיורינו בחרנו לסיים בביקור בטירת Chambord המפעימה. מדובר בטירה יפהפיה מהמאה ה 16 שנבנתה כדי לשמש כבית ציד עבור המלך פרנסיס הראשון ונחשבת לאחת הטירות היפות בעולם בזכות אדריכלות הרנסנס הייחודית שלה. אחרי סיור קצר שהשאיר טעם של עוד, מיהרנו לשדה התעופה כדי להתכונן לטיסה חזרה הביתה בה הייתה לנו גם הזדמנות טובה לעכל את כל חוויות השבוע שעברנו. היה זה שבוע מהנה מאוד בו ביליתי עם חבורה נפלאה במרחבי עמק הלואר היפהפה וביחד זכינו לבקר במיטב יקבי העמק, להכיר מקרוב את הייננים והאנשים מאחורי יקבי האזור ולטעום את יינותיהם.

ברצוני להודות לכל היקבים שפתחו את ביתם כדי לארח אותנו, לחברי סודיפ רנג'י שבזכות קשריו הטובים הצלחנו לבקר ביקבים Vacheron ו Clos Naudin, ולכל מי שתרם להצלחת הסיור הזה ולהפיכתו מרעיון למציאות.

* מצוינים בכוכבית, יינות שהרשימו במיוחד

שלמה גרדמן

אירועים קרובים
בית פתוח: הרי יהודה | 2024
24-10-2024 17:00
יום חמישי 24.10.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 25.10.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 7 + 2 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.
*שדות חובה
לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות