נעים בשטח
ויניפדיה
מאמרים ודעות
יינות ישראל
כתבות מהעולם
ביקורת מסעדות
אלכוהול
תערוכת קוניאקים
פסטיבל DRINKS
פסטיבל-cocktails
חג היין
בציר הזמן
TerraVino
פסטיבל White
יקב אשרה
איש הענבים
ביקורת מסעדות
ביקור ביקב
טיולים
טעימות יין
טעימות אלכוהול
נעים בשטח
על סדר היום
יין
יקב ישראל
(0) הצג תוצאות
בית הספר ליין
2927
פרסומות...
ערב משקאות יפנים – ימה וקדמה
Kawaii לגמרי
מאת: קלייטמן קובי
פורסם ב 27.11.2019

ערב משקאות יפנים – ימה וקדמהצילום באדיבות ימה וקדמה

הערב שהיה, היה "Kawaii" לגמרי כמו שאומרים היפנים כשהם מתלהבים ממשהו. היה זה ערב עתיר משקאות יפניים מסוגים ומינים שונים. מתוך פורטפוליו של כ 60 משקאות שמייבאת ימה וקדמה הוגשו לטעימה תשעה. אולם ברור שגם פורטפוליו של 60 משקאות מיפן הם טיפה בים. די להיכנס למרכול הפשוט ביותר בטוקיו ולגלות מגוון עצום של משקאות החל מפחיות משקה מהממות בטעמי פירות עם אלכוהול בשיעור 3% וכלה בבקבוקי סאקה מהודרים וענקיים, וויסקי, שוצ'ו, הלהיט התורן סאקה תוסס ועוד.

את הערב ליווה רן שבו, מנכ"ל חברת היבוא ימה וקדמה, וניסה להסביר אודות המשקאות השונים, אופן הכנתם ואיכויותיהם. אני כותב ניסה כי ההתלהבות שהמשקאות עוררו לוותה בכל כך הרבה דיונים ושאלות עד כי היה קשה מעט להשתלט על הצימאון למידע, שלא לדבר על הצימאון למשקה הבא שיימזג לכוס ויחשוף עוד מעט מהקסם והמסתורין הזה שנקרא יפן.

אחד הנושאים שעלו בטעימה ותמיד מתמיה אנשים הוא העובדה שמבשלות הסאקה המסורתיות ביפן, מולדתן, הולכות ונעלמות אט אט. הסיבה שניתנה לכך היא הסיבה העכשווית, קרי הנטייה של היפנים למשקאות אלכוהוליים יותר המהווים עבורם פורקן בעיקר אחרי שעות העבודה, כשהם יכולים לחלוק את שכרותם גם עם הבוס באופן משוחרר מאוד ומבלי להתבייש. דבר הפוך לחלוטין לסגפנות ואורח החיים המאוד מוקפד במהלך שעות העבודה.

ערב משקאות יפנים – ימה וקדמהצילום באדיבות ימה וקדמה

אולם מעניין לספר גם את הסיבה ההיסטורית לכך שהמבשלות נעלמות, וכאן אזכיר פרט מתוך ראיון שערכתי לפני שנתיים בקיוטו, עם יורם עופר, ישראלי לשעבר ויפני ובעל בר הסאקה "Yoramu" בהווה. סאקה ניהונשו, כלומר סאקה העשוי מאורז, מוכר לאוכלוסייה המקומית באופן מצומצם יחסית למה שהיה בעבר וזאת כיוון שהוא "דילג" לפחות 2 דורות שלא באשמתו. המבשלות המסחריות מצליחות להציף את השוק ביפן ומחוצה לה במיני סאקה שונים אבל המבשלות הקטנות והמסורתיות נעלמות בשל כך.

אחת מתוצאות מלחמת העולם השנייה ביפן הייתה עוני קיצוני ביפן וכן מחסור באורז ובידיים עובדות. סאקה ניהונשו הפך למשקה בלתי נסבל כמעט כשניסו להחיותו לאחר המלחמה באמצעים מסורתיים הרבה פחות, תוך שימוש בכימיקלים ושיטות מלאכותיות. הדבר גרם לכך שמי שהכיר את הסאקה שקדם למלחמה הפחית את צריכתו או במקרה הגרוע יותר זנח אותו לחלוטין. שמו של הסאקה כמשקה ירוד התפשט ברחבי יפן והקהל פשוט הפנה לו עורף. הדור הצעיר היום או שאינו מכיר כלל מהו סאקה ניהונשו, ובמובנים מסוימים אינו מכיר את אחד מסמליה הגסטרונומים המובהקים של יפן או שמתחיל להכיר אותו בשל ההתעניינות הגוברת בקרב דור זה. בינתיים זה לא ממש עוזר למבשלות וההיסטוריה של הסאקה נמחקת יחד עימן.

ערב משקאות יפנים – ימה וקדמהצילום באדיבות ימה וקדמה

חברת ימה וקדמה הציגה בערב הטעימה מגוון מוצרים, כאמור אולם בחרתי להתמקד באלו שהרשימו אותי במיוחד:

ליקר יוזו סאקה – מדובר על ליקר הדרים העשוי יוזו, פרי ששפים בישראל החלו לעשות בו שימוש בשנים האחרונות, בעיקר כדי להעניק למנות שונות סיומת שהיא גם לימונית וגם מתוקה. זהו משקה בעל אלכוהול בשיעור 10.5% מקיוטו, המערב את פרי היוזו וכן סאקה ניהונשו (מאורז). המשקה ארומטי מאוד ומזכיר מעט את ריחו של אתרוג בשל ובפה איזון בין מתיקות ומרירות. 130 ₪

דסאי 45 – סאקה ניהונשו (אורז) בדרגת האיכות הגבוהה ביותר המכונה Junmai Daiginjo. מצטיין בארומות פרחוניות וטעמים תואמים. הכהל מורגש בעדינות והמשקה עגול וממלא את הפה והאף בניחוחות יפן בעת פריחה. 175 ₪

מינאומן – סאקה ניהונשו עשוי בשיטה מסורתית בדרגת האיכות הגבוהה ביותר המכונה Junmai Daiginjo. סאקה שלם, עגול, מאוד מעודן גם באף וגם בפה. פרחוני ועדין, עם איכויות כהל מעודנות. סאקה מושלם אבל יקר מאוד. 720 ₪.

וויסקי כינורה – היפנים הפכו מאוד פופולאריים בעולם האלכוהול הבינ"ל בשנים האחרונות, הודות ליצירת וויסקי בשיטות המסורתיות שנזנחו מעט ביבשת אירופה עצמה. הוויסקי הזה הוא בלנד "צעיר" בן שבע ממזקקת שוצ'ו בשם AIPO UNIBIO שזהו מוצר נוסף שלה בתחום הזיקוק. וויסקי בעל מאפיינים מעושנים ומתקתקים נעימים מאיזור כינורה שביפן. 270 ₪.

בני קיקוסוי – שיכר שזיפים אבל ללא תוספי סוכר כפי שנהוג בשיכרי שזיפים יפנים אחרים המוכרים יותר בארץ. מדובר על שיכר העשוי 100% פרי עם 10% כהל, עשיר בריחות שקדים ירוקים – מרציפן ומורכב עם סאקה בדרגה הגבוהה. משקה נהדר! 135 ₪.

אירועים קרובים
בית פתוח: יבואנים קטנים של יינות גדולים | 2024
29-03-2024 10:00
יום חמישי 28.03.2024 בין השעות 17:00-23:00 // יום שישי 29.03.2024 בין השעות 10:00-16:00
x
משתמש קיים - נא התחבר
התחברות לאתר איש הענבים תאפשר לכם להינות ממגוון השירותים המוצעים בו.
כמה זה 2 + 3 ?
לקוח חדש
שחזור סיסמא
משתמש חדש - נא הרשם
לאחר הרישום תשלח אליכם הסיסמא למייל שהזנתם.

לחצו כאן לחזרה להתחברות
שיחזור סיסמא
לאחר הזנת כתובת המייל ישלח אליכם לינק לשיחזור סיסמא
לחצו כאן לחזרה להתחברות